T/S MAASDAM.

Byggd 1952 av Wilton Feyenoord, Schiedam, Holland.

Varvsnummer. 733.

Dimensioner. 153,42 x 21,09 x 8,80 m.

Brt/ Dwt. 15024/ 7057.

Maskineri. Två General Electric ångturbiner.

Effekt. 6341 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 871.

Efter ombyggnad. 779.

Hyttplatser. 871.

Efter ombyggnad. 779.

IMO. 5216147.

Systerfartyg. RYNDAM.

1949. Planerad som kombifrakt fartyget Diemerdjik.

1952 04 05. Sjösatt som Maasdam.

Levererades 15 juli 1952 till Holland America Lijn, Rotterdam, Holland.

1952 08 11. Första resan mellan Rotterdam - New York.

1963 02 15. På den första resan mellan New York - Bremerhaven så kolliderade fartyget i Weser mynningen med vraken efter det Brittiska fraktfartyget HARBOURG och det Ryska fraktfartyget KHOLMOGORY. 500 passagerare fick evakueras.

1963 04 16. Åter i trafik efter reparation vid Werft des Norddeutschen Lloyds, Bremerhaven.

1966. Insatt mellan Rotterdam - New York.

1968. Såld till Polish Ocean Lines, Gdynia, Polen. Omdöpt till STEFAN BATORY. Ombyggd i Gdynia.

1969 04 11. Första resan mellan Gdynia - Montreal. Även kryssningstrafik.

1977 10. Utchartrad till Tyska TUI.

1987 10 07. Sista resan mellan Gdynia - Montreal.

1988 03 26. Upplagd i Gdynia, Polen.

1988 05. Såld till Hellenic Polish Shippig & Trading Enterprises, Panama.

1988 06 26. Upplagd i Vlissingen, Holland.

1988 11 13. Ankom Pireus. Registrerad för Erne Cia. Marittima, Panama.

1989. Såld till City Shipping International, Nassau. (Mgrs. Stena Line, Göteborg). Omdöpt till STEFAN.

1990 02 01. Ankom Göteborg och använd som flyktingförläggning.

1991 12 17. Upplagd i Pireus.

1992. Såld till Tony Travel & Agency, Nassau, Bahamas.

1992 07. Upplagd vid Chalkis, Grekland där man hade planer på ombyggnad..

2000 03 24. Ankom Aliga, Turkiet för upphuggning.

T/S MAASDAM.

T/S STEFAN BATORY.

T/S STEFAN.

Tillbaka till Holland America Lijn.

Tillbaka till POL.

Tillbaka till Stena Line.

© 2014 faktaomfartyg.