S/S LYSEKIL.

Byggd 1884 av Lindholmens Varv Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 316.

Dimensioner. 43,75 x 6,38 x 2,75 m.

Efter ombyggnad. 44,47 x 6,38 x 2,70 m.

Brt/ Nrt. 273/ 211.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 221/ 67.

Maskineri. Två 2-cyl, Lindholmen compoundångmaskiner.

Effekt. 520 hk.

Efter maskinbyte. Två 7-cyl, Nohab dieslar.

Effekt. 910 hk.

Knop. 15,0.

Passagerare 300.

Efter ombyggnad. Bilar. 8-14.

RN. 1178.

1884 10. Var klar för leverans men man var inte riktigt nöjd med vissa saker som behövdes kompletteras.

Levererades i april 1885 till Marstrands Nya Ångfartygs Ab, Marstrand.

1885 04. Insatt mellan Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen.

1946. Ombyggd.

1951 01 02. Såld till Marstrands Rederi Ab, Marstrand.

1952 07. Ombyggd vid Aalborg Varv, Aalborg med ny styrhytt och nytt maskineri. 

1953 12 03. Hemmahamn Uddevalla.

1955 10 - 1958. Utchartrad till Ab Sundfart, Malmö. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn.

1957 04 24. Hemmahamn Marstrand.

1958 - 1961. Insatt Centrumlinjens trafik mellan Malmö - Köpenhamn.

1962 01 24. Såld till Ab Sundfart, Malmö. Insatt mellan Helsingborg - Köpenhamn, samt ett försök mellan Strömstad - Sandefjord.

1963 04 10. Såld till p/r M/S Nordöland, Byxelkrok. Omdöpt till NORDÖLAND. Ombyggd så aktersalongen blir till bildäck, förses också med en akterramp. 

1963 - 1971. Under sommaren. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok. Övrig tid upplagd i Oskarshamn

1969 11 27. Såld till Rederi Ab Ölandssund, Byxelkrok.

1971. Under hösten blir fartyget upplagt i Kalmar. 

1971 12. Såld till Ab Persöner, Ystad för upphuggning.

S/S LYSEKIL.

M/S LYSEKIL.

M/S NORDÖLAND.

Tillbaka till Centrum Linjen.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

© 2017 faktaomfartyg.