T/S LORD WARDEN.

Byggd 1952 av Wm Denny Bros., Dumbarton, Skottland.

Varvsnummer. 1455.

Dimensioner. 110,37 x 18,50 x 3,95 m.

Brt/ Dwt. 3333/ 570.

Maskineri. Två DRG ångturbiner.

Effekt. ?.

Knop. 20,0.

Passagerare. 1000.

Hyttplatser. 14.

Bilar. 120.

IMO. 5212191.

1951 12 14. Sjösatt. 

1952 04 28. Provtur.

Levererades 30 april 1952 till British Transport Commission, Southern Region, London, England.

1952 06 16. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1956 07 07. På resa till Boulogne, kolliderar fartyget med Franska TAMBRA i tjock dimma, fick svåra skador på stäven.

1968 05. Utchartrad som utställningsfartyg och gick till Köpenhamn - Göteborg - Stockholm - Helsingfors - Oslo.

1970 08 02. I Calais kolliderade fartyget med kajen, Reparerades vid Harland & Wolff, London.

1971 04 07. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1972 02 02 - 1972 02 20. Insatt på " Golden Arrow" mellan Dover - Calais.

1972. Upplagd i Newhaven.

1974 05 23 - 1974 09 30. Insatt mellan Dover - Calais.

1975 06 14 - 1975 06 21. Insatt mellan Dover - Calais.

1975 01. Kolliderade med HORSA i Calais.

1976 01 06 - 1976 10 20. Insatt mellan Folkestone - Boulogne/ Oostende.

1977 06. Kortare insatts mellan Newhaven - Dieppe.

1978 03 - 1978 04. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1978 05. Insatt under sommaren mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1978 11 - 1978 12 08. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1979 01 01. Registrerad för Sealink UK Ltd.

1979 05. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1979 09 08. Sista dagen i trafik mellan Dun Laoghaire - Holyhead.

1979 09 10. Upplagd i Newhaven.

1979 11 19. Såld till Ahmed Mohamed Baaboud, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till AL ZAHER. Ombyggd vid Vosper, Southampton.

1980 01 02. Avgick Southampton mot Jeddah.

1980. Insatt som fårtransportfartyg mellan Jeddah - Port Sudan.

1981 04 25. Ankom Karim Shipbreaking Industries, Gadani Beach, Pakistan för upphuggning.

T/S LORD WARDEN.

Extrabilder.

T/S AL ZAHER.

Tillbaka till British Railways.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Baaboud Shipping.

© 2017 faktaomfartyg.