M/S LÖFHOLMSVARFVET.

Byggd 1914 av Ab Löfholmsvarvet, Stockholm.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 23,39 x 7,50 x 2,54 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 118/ 92/ 202.

Maskineri. En förbränningsmotor.

Effekt. 50 hk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. En Nobel diesel.

Effekt. 74 hk

Knop. ?.

RN. 5695.

IDno. 3005695.

Lastmotorfartyg.

Levererades 22 maj 1914 till Ab Erik Ohlssons Sågverk, Stockholm. Vissa delar tillvara togs från den gamla skonerten ALBERT AV BRANTEVIK.

1916 01 19. Såld till p/r i Göteborg med sjökapten Carl Julius Forsgren som huvudredare. Omdöpt till ROBUR.

1916 05 29. Såldes 13/50 delar i fartyget till Sven Salén, Göteborg som blev huvudredare.

1916. Överförd till Rederi Ab Gothia.

1916 10. Havererade fartyget.

1917 05 02. Såld till Rederi AB Ljungan (J. Öberg) Stockholm efter ett haveri.

1920 04. Omgjord till pråm. 

1921 01 15. Såld till Stockholms Superfosfatfabrik Ab, Stockholm.

1929 10. Sattes det åter in en maskin i fartyget vid Blidösunds varv. Omdöpt till SIMSON IX.

1930 03 03. Såld till Simon Carlsson, Stockholm.

1940 04. Såld till Rederi AB Simson, Stockholm.

1942 05 06. Omgjord till pråm.

1943 05. Såld till Nya Murbruksfabrikens i Stockholm Ab, Stockholm. Omdöpt till MURBRUK 18.

1955. Låg pråmen vid Ragnhildsborgs varv för eventuell upphuggning.

1959 04 10. Sista rapporten om pråmen.

 Bild saknas.

Tillbaka till Salén.

© 2017 faktaomfartyg.