M/S LEINSTER

Byggd 1948 av Harland & Wolff, Belfast, Nordirland.

Varvsnummer. 1352.

Dimensioner. 111,82 x 15,30 x 4,60 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4753/ 2465/ 978.

Maskineri. Två 10-cyl, Harland & Wolff dieslar.

Effekt. 4178 kW.

Knop. 17,5.

Efter ombyggnad. Passagerare. 468.

Hyttplatser. ?.

Efter ombyggnad. bilar. 60.

IMO. 5205655.

Systerfartyg. MUNSTER.

1947 05 20. Sjösatt.

Levererades 25 mars 1948 till British & Irish Steam Packet Co. Ltd, Dublin, Irland

1948 04 05. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1950 03 05. Gick på grundvid Wallasey.

1954 11 15. Kolliderade med slussmuren i Liverpool.

1954 11 26. Åter i trafik.

1959 01 15. Kolliderade återigen med slussmuren i Liverpool.

1961 01 15. Kolliderade med CAMEO i dimma.

1968 11 17. Sista ankomst till Dublin.

1968 11 19. Ankom Birkenhead för uppläggning.

1968 11. Omdöpt till LEINSTER I.

1969 12 24. Såld till Med Sun Lines Ferry Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till APHRODITE

1969 12 31. Avgick Liverpool mot Grekland.

1970. Ombyggd i Grekland till bil och passagerarfärja.

1970. Insatt mellan Ancona - Katakolon - Heraklion - Rodos - Bodrum  - Pireus. 

1972 03 17. Bröt en brand ut på fartyget när det låg i Pireus och fick omfattande skador.

1980. Upplagd i Perama.

1982. Utchartrad till Libyska regeringen för några resor mellan Pireus - Libyen.

1982. Upplagd i Perama.

1984. Vart det planer att sätta in fartyget på 3 respektive 4 dagars kryssningar, men det vart inget av dom planerna.

1984. Insatt mellan Grekland - Turkiet.

1987 10 11. Ankom Verel Gemi Sokum Ticaret A.S., Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S APHRODITE.

Tillbaka till B&I Line.

© 2021 faktaomfartyg