HMS LCF No 3.

Byggd 1942 av Tees Side Bridge & Engine Co Ltd, Middlesbrough, England.

Varvsnummer. 964.

Dimensioner. 73,10 x 9,17 x 2,72 m.

Efter ombyggnad. 61,87 x 9,17 x 2,72 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 715/ 416/ 1,040.

Efter ombyggnad. 761/ 431/ 1,040.

Maskineri. Två Davey Paxman dieslar.

Effekt. 920 hk

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Fairbanks Morse diesel.

Effekt. 682 hk.

Knop 10,0.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Ansaldo diesel.

Effekt. 746 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 200.

Efter ombyggnad. Bilar. 70.

IMO. 5269948.

1941 12 17. Sjösatt som LCT (3) 312.

Levererades 1942 till The British Admiralty, London som landstingsfartyg för Royal Navy.

1947 02 21. Såld till Rederi Ab Parma (Algot Johansson), Mariehamn, Finland. 

1947. Lades upp i Mariehamn

1949. Startade ombyggnaden vid Varvet Algot Johansson & Co, Mariehamn.

1949 10 20. Färdig efter ombyggnad. Omdöpt till PANNY.

1950 12 01. Överförd till Rederi Ab Sally, Mariehamn.

1962. Ombyggd till bil och passagerarfärja i Mariehamn.

1963 05 - 1964 01 07. Insatt mellan Svinö - Korpo och Korpo - Mariehamn - Kapellskär. 

1964 01. Upplagd i Mariehamn.

1965. Togs passagerarutrymmet bort.

1966 10 24. Såld till Tarros SpA, Cagliari, Italien. Omdöpt till VENTO DEL GOLFO.

1968. Nytt maskineri installerades, samt förlängd.

1973. Såld till Amal SpA, Messina, Italien. Omdöpt till ANNARITA PRIMA.

1976. Såld till Teutonia Lines Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till TEUTONIA FEEDER.

1978. Såld till Naviglio Meredionale SpA, Neapel, Italien. Omdöpt till RAMADAN.

1983. Såld till Decomar Societa, La Spezia, Italien för upphuggning.

1983 08. Ankom La Spezia.

1985 11 30. Påbörjades upphuggningen.

M/S PANNY.

M/S ANNARITA PRIMA.

Tillbaka till Rederi Ab Parma. 

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

© 2013 faktaomfartyg.