S/S LABOE.

Byggd 1907 av Howaldtswerke AG, Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 462.

Dimensioner. 34,26 x 7,93 x 3,84 m.

Efter förlängning. 40,18 x 7,93 x 3,76 m.

Brt. 257.

Efter ombyggnad. Brt 480.

Maskineri. En Howaldtswerke ångmaskin.

Effekt. 650 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Fried. Krupp AG diesel.

Effekt. 890 hk.

Knop. 12,5.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, KHD diesel.

Effekt. 900 hk.

Passagerare. 850.

Efter ombyggnad. 750.

I öppet hav. 450.

Efter ombyggnad. 441.

IDno. 5190355.

1907 01 26. Sjösatt.

Levererades i mars 1907 till Neue Dampfer Compagnie, Kiel, Tyskland. Insatt i trafik runt Kiel fjorden.

1914 - 1918. Insatt för Kejserliga Marinen.

1929 06 23. Återlevererad efter ombyggnad till motorfartyg.

1939 06. Registrerad för Kieler Verkehrs AG, Kiel, Tyskland.

1939 09 03. Rekvirerad av Tyska Marinen.

1941 12. Bytts maskineriet ut.

1943. Ombyggd i Kiel.

1944 10. Insatt som lotsfartyg i Kiel fjorden.

1945. Liggandes i Dansk hamn.

1946. Registrerad för Kieler Verkehrs AG, Kiel, Tyskland.

1947 - 1948. Ombyggd och förlängd vid Howaldtswerke AG, Kiel.

1948 12 29. Återlevererad efter ombyggnad.

1949. Insatt mellan Kiel - Kappeln.

1951. Insatt på Flensburger fjorden.

1952 -l 1959. Under vinterhalvåret. Upplagd som Hotell/ utställningsfartyg i Kiel.

1952. Utchartrad till Skandinavisk Linjetrafik. Insatt mellan Köpenhamn - Landskrona.

1959 03. Utchartrad till Viking Baadena, Danmark. Insatt mellan Köpenhamn - Landskrona/ Helsingborg.

1961 11 15. Såld till Wiking Reederei & Schiffahrts GmbH, Hamburg, Tyskland.

1961 11 19. Omdöpt till KNUD VIKING.

1961 11. Insatt mellan Havnegade - Landskrona.

1970. Upplagd i Köpenhamn, först vid Frederiksholms kanal, senare flyttad till Kalvebod Brygge.

1972 07 09. Efter en brand sjönk fartyget i Köpenhamn, senare bärgad och upphuggen vid Larsen, Petersen & Folsgaard, Köpenhamn.

S/S LABOE.

M/S LABOE. 

M/S KNUD VIKING.

Tillbaka till Kieler Verkehrs.

Tillbaka till Skandinavisk Linjetrafik.

Tillbaka till Viking Baadena.

© 2014 faktaomfartyg.