M/S LA MARSEILLAISE.

Byggd 1949 av Societe Provencale de Constructions Navales, La Ciotat, Frankrike.

Varvsnummer. 161.

Dimensioner. 180,80 x 23,00 x 7,90 m.

Brt. 17408.

Efter ombyggnad. Brt. 18427.

Maskineri. Tre Sulzer dieslar.

Effekt. 31500 hk.

Knop. 20,0.

Passagerare. 736.

Efter ombyggnad. 1232.

Hyttplatser. 736.

Efter ombyggnad. 1232.

IMO. 5602005.

1939. Kölsträckt men arbetet avbröts efter ett tag på grund av kriget

1944 06 16. Sjösatt med namnet MARECHAL PETAIN, samt bogserad till Port Bouc.

1944 08. Sänktes skrovet av retirerande Tyska styrkor.

1946. Bärgad och bogserad till Toulon, senare bogserad till Societe Provencale de Constructions Navales, La Ciotat för återuppbyggnad.  

Levererades i juli 1949 till Messageries Maritimes, Marseille, Frankrike.

1949 08 18. Insatt på Marseille - Fjärran Östern trafik. (Yokohama).

1957 02. Såld till Arosa Line, Panama. Omdöpt till AROSA SKY.

1957. Ombyggd.

1957 05 10. Första resan för Arosa Line från Bremerhaven till Le Havre - Southampton - Halifax - New York.

1958 01 08. Bröt en brand ut i en hytt under en kryssning utanför Wilmington, North Carolina.

1958 10. Såld till Costa Line, Genua, Italien. Omdöpt till BIANCA C.

1958 - 1959. Ombyggd.

1959. Insatt i passagerar trafik mellan Neapel - Genua - Västindien.

1961 10 22. En explosion i maskinrummet inträffade när fartyget låg utanför Grenada och en besättningsman omkom. Man evakuerade fartyget då brand bröt ut.

1961 10 24. Brittiska fregatten LONDONDERRY lyckade få en bogseringskabel på det brinnande fartyget, samt släppa iväg fartyget då det började sjunka och om det hade inträffat, så hade hamnen i Grenada blockerats. Nu kom man inte så lång ut som man hade önskat då fartyget tog in mer vatten och sjönk på ca 50 meters djup. 

197?. En firma från Trinidad bärgar fartygets propellrar. Samt då fartyget ligger på 50 meters djup (högsta del ca 30 meter under vattenytan) så är det ett intressant dykobjekt.

M/S LA MARSEILLAISE.

M/S AROSA SKY.

Tillbaka till Costa.

© 2011 faktaomfartyg.