M/S KRONPRINS FREDERIK.

Byggd 1941 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 262.

Dimensioner. 114,48 x 15,20 x 5,66 m.

Brt/ Dwt. 3895/1720.

Maskineri. Två B&W 1050-VF-90 dieslar.

Effekt. 7100 hk.

Knop 20,2.

Passagerare. 364.

Hyttplatser. 302.

Systerfartyg. KRONPRINSESSE INGRID.

1939 01 11. Beställd.

1939 11 14. Kölsträckt.

1940 06 20. Sjösatt.

Levererades 19 juni 1941 till Det Forenade Dampskibs-Selskab A/S (DFDS), Esbjerg, Danmark. Vissa maskindelar var inte monterade på fartyget, då man inte ville att Tyska ockupations makten skulle få komma åt fartyget.

1941 06. Bogserad till Köpenhamn för uppläggning.

1945 11 05. Bogserades till Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri för att färdigställas.

1946 03 11. Avgick Helsingør mot Köpenhamn.

1946 05 25. Återlevererad.

1946 05 26 - 1964. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1953 04 19. Fattade KRONPRINS FREDERIK eld i Harwich. Turligt nog så var det inga passagerare ombord och besättningen kunde lämna fartyget.

1953 04 20. Kantrade och sjönk fartyget i Harwich.

1953 08 26. Efter hårt bärgningsarbete arbete flöt KRONPRINS FREDERIK igen och drogs in till Harwich för provisorisk reparation.

1953 09 13. Bogserad till Helsingör för återuppbyggnad. 

1953 09 18. Ankom Helsingör.

1954 04 23. Återlevererad.

1954 05 07. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1963 09 16. Avgick från Esbjerg utan passagerare till Harwich.

1963 09 17. Ankom Harwich.

1963 09 17. Utchartrad till Carlsberg Sales Ltd., Birmingham för en special kryssningar från Harwich.

1963 09 18. Avgick Harwich mot Oslo.

1963 09 20. Ankom Oslo.

1963 09 20. Avgick Oslo mot Köpenhamn.

1963 09 21. Ankom Köpenhamn.

1963 09 23. Avgick Köpenhamn via Kiel Kanalen till Harwich.

1963 09 24. Ankom Harwich, avgick därefter till Esbjerg utan passagerare.

1964 06 26 - 1964 09 13. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle.

1965 05 24 - 1965 06 01. Utchartrad till Kungliga Automobilklubben, Stockholm för kryssning mellan Stockholm - Leningrad - Köpenhamn.

1965 06 02 - 1965 06 08. Kryssning mellan Köpenhamn - Leith - Newcastle - Esbjerg

1965 06 10 - 1965 09 11. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle.

1966 01 15. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn - Klagsvig - Trangisvaag - Reykjavik.

1966 06 10 - 1966 09 11. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle.

1966 09. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn - Klagsvig - Trangisvaag - Reykjavik.

1970 10 05. Upphör man att angöra Reykjavik.

1971. Ombyggd så det bara finns en klass ombord.

1971 05 04. Registrerad för DFDS A/S,

1972 05 02. Insatt mellan Esbjerg - Torshavn - Trangisvaag.

1972 - 1974. Under sommaren. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle - Torshavn.

1974 07 09. Ankom Esbjerg på sin sista tur för DFDS. Upplagd i Esbjerg och satt till försäljning.

1976 03 10. Såld till Arab Navigation Co, Suez, Egypten.

1976 03 16. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till PATRA. 

1976 12 24. Fattade fartyget eld på resa Jeddah - Suez och sjönk på position 21.56N/ 38.28E, ca 50 sjömil från Suez. 102 personer omkom.

M/S KRONPRINS FREDERIK.

Tillbaka till DFDS.

© 2017 faktaomfartyg.