M/S KORSØR.

Byggd 1927 av Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer 177.

Dimensioner. 96,80 x 17,70 x 4,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2362/ 955/ 671.

Maskineri. Två 8-cyl, B&W 8-500 MF dieslar.

Effekt. 4400 hk.

Efter maskinbyte. Två B&W 226 MTB-40V dieslar.

Effekt. 2954 kW.

Knop. 14,0.

Passagerare. 1500.

Senare omklassad till 500.

Bilar. 70.

Spår. 3.

Spårlängd. 240,4.

Antal godsvagnar. 30.

IMO. 5193917.

1926 04 22. Beställd.

1926 04 29. Kölsträckt.

1926 12 10. Sjösatt.

Levererades 7 maj 1927 till Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Korsør.

1927 05 13. Provtur och avgick sedan Helsingör mot Korsør.

1927 05 14. Provanlöp i Korsør och Nyborg.

1927 05 16. Pressvisningstur.

1927 05 23 - 1927 05 31. Insatt som fraktfärja mellan Korsør - Nyborg.

1927 06 01. Ordinarie trafik mellan Korsør - Nyborg.

1927 06 21. Avgick Korsör mot Köpenhamn.

192706 22. Avgick Köpenhamn mot Helsingör med 400 politiker ombord.

1927 06 22 - 1927 06 24. Justering vid byggvarvet.

1927 06 25. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1937 02 22. Gick på grund vid Lindholmgrunden i Nyborg fjorden. Passagerare togs i land med hjälp av lotsbåt.

1937 03 06. Med hjälp av FERNIS, PRINS CHRISTIAN och STORE-BÆLT fick man loss färjan från grundet.

1938 01 15. Kolliderade med SJÆLLAND i Korsör.

1938 01 16 - 1938 01 25. Reparerad i Nakskov.

1938 01 26. Åter i trafik mellan Nyborg - Korsör.

1949 11 12 - 1949 12 12. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1950 04 26 - 1950 06 08. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1951 01 06 - 1951 01 20. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1951 05 20 - 1951 05 27. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1951 08 20 - 1951 10 12. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1952 04 07 - 1952 05 01. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1952 10 22 - 1952 12 07. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1953 05 27 - 1953 06 09. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1957. Insatt mellan Halskov - Knudshoved förutom då hon sattes in mellan Köpenhamn - Malmö enligt nedan.

1959 02 06. Kolliderade med SJÆLLAND i Knudshoved.

1959 02 07 - 1959 02 21. Reparerades i Nakskov.

1963 11 21 - 1963 12 16. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1964 07 31 - 1964 08 07. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1966 01 15 - 1966 01 17. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1966 02 21 - 1966 03 10. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1966 09 25 - 1966 09 28. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1966 10 11 - 1966 10 13. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1967 01 07 - 1967 01 09. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1967 04 24 - 1967 08 25. Ombyggd med nytt maskineri och nytt styrhus vid B&W, Köpenhamn.

1969 01 02 - 1969 02 01. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1969 04 12 - 1969 04 18. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1969 08 18 - 1969 08 21. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1970 05 25 - 1970 05 27. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1970 10 20 - 1970 10 22. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1970 11 03 - 1970 11 05. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1973 10 29 - 1973 11 16. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1974 04 16 - 1974 04 30. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1974 11 03 - 1974 11 22. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö.

1975 11 16 - 1975 12 18. Insatt som fraktfärja mellan Köpenhamn - Malmö.

1977 05 09 - 1977 05 18. Insatt som fraktfärja mellan Köpenhamn - Malmö.

1978 09 18 - 1978 10 03. Insatt som fraktfärja mellan Köpenhamn - Malmö.

1979 06 25 - 1979 06 27. Insatt som fraktfärja mellan Köpenhamn - Malmö.

1980 05 01 - 1980 05 18. Upplagd i Halsskov.

1980 05 19 - 1980 05 28. Insatt som fraktfärja mellan Köpenhamn - Malmö.

1980 05 31. Sista ankomst till Korsör, avgick därefter till Halsskov.

1980 05 31. Avgick Halsskov mot Kalundborg och Nyborg med färjevännerna "Bevaringsforeningen för M/S NYBORG". Men tyvärr lyckades dom inte med att bevara NYBORG.

1980 06 01. Upplagd i Nyborg. 

1981 03 05 - 1981 03 20. Bogserad från Nyborg mot Santander, Spanien.

1981 03 25. Ankom Desguaces la arena, San Esteban de Pravia, Spanien för upphuggning. 

M/S KORSØR.

Tillbaka till DSB.

© 2017 faktaomfartyg.