M/S KONINGIN JULIANA.

Byggd 1968 av Cammel Laird & Co Ltd, Birkenhead, England.

Varvsnummer 1331.

Dimensioner. 131,02 x 20,48 x 5,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6682/ 3475/ 1290.

Maskineri. Fyra 9-cyl, MAN-Augsburg 4sa dieslar.

Effekt. 14592 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 1200/ 750.

Hyttplatser. 750.

Bilar. 220.

IMO. 6808806.

1967 04. Kölsträckt.

1968 02 02. Sjösatt.

1968 06 13. Fick fartyget brand ombord under byggnad och försenade leveransen en månad.

1968 09 07 - 1968 09 08. Sjötester innan leverans

Levererades 14 oktober 1968 till Stoomvaart Maatschappij Zeeland, (SMZ), Hoek Van Holland, Holland.

1968 10 17. Insatt mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1982 09 15. Kolliderade med ST GEORGE i Harwich.

1984 04 02. Sista dagen i trafik mellan Hoek Van Holland - Harwich.

1984 04 08. Upplagd i Waalhaven, Rotterdam, Holland.

1984 12 24. Såld till Mr Tromp Leiden, Holland. Omdöpt till HOLLAND TRADE SHIP.

1985 02 06. Förflyttad till Amsterdam. Ägd av Administatie-en Bemiddelinskantoor, Tromp, Kampen, Holland. Omdöpt till KONINGIN JULIANA.

1985 09. Såld till Navigazione Arcipelago Maddalenino SpA, Neapel, Italien,

1985 10. Omdöpt till MOBY PRINCE.

1985 10 10. Avgick från Amsterdam mot Livorno.

1985 12. Insatt i Moby Lines trafik mellan Neapel - Cagliari.

1986. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1991 04 11. På resa från Livorno MOBY PRINCE med tankern AGIP ABBRUZZIO som låg uppankrad i närheten av Leghorn på den Italienska kusten och MOBY PRINCE fattade eld. 141 personer omkom, bara en överlevde från MOBY PRINCE. Vraket drogs in till Livorno där en polisutredning tog vid som kom fram till att det var landskamp i fotboll som visades på TV och besättningen var samlad runt TV:n så ingen fanns på bryggan när kollisionen inträffade.

1998 05 16. Sjönk vraket i Livorno hamn.

1998 06. Bärgades vraket av Smit Tak BV.

1998 07 22. Ankom under bogsering Sök Ltd, Aliga, Turkiet för upphuggning.

 

M/S KONINGIN JULIANA.

M/S MOBY PRINCE.

Extrabilder.

Tillbaka till S.M.Z.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2017 faktaomfartyg.