S/S KONG HAAKON.

Byggd 1906 av A/S Burmeister & Wain Maskin-og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 251.

Dimensioner. 88,14 x 11,38 x 5,58m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1761/ 787/ 1131.

Maskineri. En 4-cyl, B&W ångmaskin.

Effekt. 2450 hk.

Knop 15,0.

Passagerare. 336.

Efter ombyggnad. 402.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 202.

IDno. 5602676.

Systerfartyg. DRONNING MAUD.

1906 03 01. Beställd

1906 03 10. Kölsträckt

1906 06 22. Sjösatt

1906 08 06. Provtur.

1906 08 14. Provtur.

Levererades 15 augusti 1906 till DFDS, Köpenhamn, Danmark.

1906 08 16. Avgick från Köpenhamn till Kristiania via Frederikshavn.

1906 08 - 1914 08 02. Insatt mellan Kristiania - Köpenhamn - Stettin.

1914 04 01 - 1914 01 19. Insatt mellan Köpenhamn - Århus.

1914 08 03. Avgick Köpenhamn mot Esbjerg.

1914 08 18. Gick tillbaka till Köpenhamn där fartyget lades upp.

1915 06 22 - 1915 09 05. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Kristiania.

1915 09 05 - 1918 06 24. Upplagd i Köpenhamn.

1918 06 26 - 1918 09 09. Insatt mellan Köpenhamn - Kristiania.

1918 11 22 - 1919 01 13. Utchartrad till Brittiska regeringen för 16 turer Tyskland - England med 12 000 brittiska krigsfångar som frisläppts.

1919 03 31 - 1919 04 22. Resa mellan Köpenhamn - Assen - Hangö - Köpenhamn - Århus - Åbo - Köpenhamn med transport av ryska krigsfångar.

1919 05 30 - 1919 10 23. Insatt mellan Köpenhamn/ Esbjerg - Hull/ Newcastle.

1919 12 22 - 1920 01 02. Resa mellan Köpenhamn - Flensburg.

1920 02 07 - 1920 02 13. Resa mellan Köpenhamn - Sönderborg - Korsör - Sönderborg - Köpenhamn.

1920 06 21 - 1920 06 26. Resa mellan Köpenhamn - Kolding - Aabernaa - Sönderborg - Köpenhamn.

1920 06 28 - 1920 09 08. Insatt mellan Köpenhamn - Kristiania.

1921 09 19. Ankom till Deutsche Werke, i Kiel för ombyggnad. Fick ny back anpassad för trafik på Nordsjön.

1921 11 08. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1921 - 1926. Insatt antingen mellan Esbjerg - Harwich eller Köpenhamn - Kristiania.

1926 09 09 - 1930. Insatt mellan Stettin - Köpenhamn - Oslo.

1931 - 1936. Insatt mellan Stettin - Köpenhamn - Oslo, Esbjerg - Harwich eller Köpenhamn - Århus/ Ålborg /Oslo. 

1937. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1937 12 23 - 1937 12 27. En resa mellan Köpenhamn - Ålborg.

1938 06 18 - 1938 08 29. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn.

1938 08 30. Upplagd i Köpenhamn

1938 09 27. Såld för 18000 GBP till Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Estland.

1938 09 28. Övertagen. Omdöpt till VIRONIA.

1939 05 27 - 1939 08 26. Insatt mellan Stockholm - Reval.

1940 05 02. Ankom Stockholm från Tallinn.

1940 05 20. Ankom Stockholm från Tallinn.

1940 06 17. Sovjetunionen stänger hamnen i Tallinn och VIRONIA hamnar i Sovjetiska händer.

1940 08 06. Övertagen av Sovjetsika marinen i Estnisk hamn.

1940 10 29. Satt under Sovjetisk flagg.

1941 06. Stabsfartyg för Sovjeterna.

1941 08 28. Gick på en mina utanför Kap Juminda under den ryska evakueringen av Tallinn. Ryssarna samlade ihop en stor mängd fartyg för att evakuera Tallinn inför det tyska anfallet på staden. På fartygen byggdes det träskjul ovan lasten på de fullastade fartygen. I dessa härbärgade man sårade, civila och soldater på flykt från fronten. Konvojen samlades vid Naisaar, en ö utanför staden. Första konvojen skulle ha avseglat vid 22.00 tiden den 27/8. Hårt väder försenade avgången, då många av de mindre fartygen inte skulle klara överfarten. Det medförde att tyskarna hade tid att anfalla konvojen med flyg och lägga ut minspärrar. Delar av den ryska staben fanns ombord på Vironia som avgick med den första konvojen kl 11.18. Konvojen bestod av 32 fartyg, varav över en tredjedel gick till botten i minfältet som tyska och finska styrkor lagt ut, samt av attacker från Luftwaffe. Två timmar efter avgången siktades de första tyska flygen och vid 18.00 tiden sänktes det första stora tranportfartyget, Ella. En halvtimme senare kreverar fyra bomber nära Vironia, som skadar rodret och skorstenen. Fartyget kränger mot styrbord och den rusande ångan från pannan skapar ett högt oljud, samtidigt som man lägger ut rökridåer. Många ombord grips av panik och hoppar överbord eller bordade livbåtarna som blev överfyllda och störtade ner i havet. VIRONIA låg nu stilla och togs på släp av ryska marinens sjöräddningsfartyg Saturn. Tjugo minuter över åtta gick Saturn på en mina och gick till botten. En och en halv timme senare drabbades VIRONIA av samma öde och sjönk på fem minuter. Trots att ryssarna såg att det lades ut minor, så lokaliserades eller sveptes aldrig farvattnen innan man påbörjade evakueringen av Tallinn. I detta ”Sovjets Dunkerque” avgick 228 fartyg från Tallinn i fem olika konvojer och 65 av dessa hamnade på havsbotten. Under evakueringen av Tallinn omkom 14000 människor och 1300 av dessa uppskattas ha funnits ombord på VIRONIA.

S/S VIRONIA.

Tillbaka till DFDS

Tillbaka till Pärnu Laeva.

© 2021 faktaomfartyg.

Tack Olav Klemets för text.