S/S KALMARSUND IX.

Byggd 1909 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.

Varvsnummer. 239.

Dimensioner. 41,14 x 7,82 x 3,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 484/ 318/ 350.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 410 ihk.

Knop. ?.

RN. 5048.

IDno. 3005048.

1909 04 07. Sjösatt.

Levererades 6 juni 1909 till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.

1909 - 1915. Insatt mellan Stockholm - Nynäshamn - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1915 - 1917. Insatt mellan Kalmar - utlandet.

1918 03 12. Såld till Rederi Ab Svea, Stockholm för 465,000 Skr. Omdöpt till FENRIS. (Skulle få namnet O.F. HEDBORG, men det avslogs).

1918. Ombyggd med bland annat ny ångpanna.

1918. Insatt på Norrlandstrafik. Då FENRIS var ”bekant” för sin forcering i is användes hon ofta för att assistera andra fartyg som fastnat. Genom sina goda isbrytaregenskaper var det FENRIS som först öppnade och sist avslutade trafiken på Norrland nästan varje år. FENRIS användes även till att bogsera andra svea-fartyg som utrangerats till skrotvarv. Bl a VESTA, DANIA, KOLGA och LILY bogserades till Oskarshamns Mekaniska Verkstad och NAUTILUS samt FREJA bogserades till Göteborg.

1940 01 05. På väg mellan Örnsköldsvik och Holmsund i närheten av Sydostbrottens fyrskepp upptäcks en ubåt utan nationalitetsbeteckningar, på några hundra meters avstånd. Ubåten börjar beskjuta FENRIS utan förvarning med sin kanon. Besättningen, tolv man och två kvinnor gick i livbåten. Beskjutningen fortsatte trots att livbåten låg emellan ubåten och FENRIS. Det brinnande fartyget drev på grund och sjönk. Även fyrskeppet var nära att träffas av beskjutningen, en ankarlanterna skadades. I den grova sjön som rådde tog det ca en timme för FENRIS besättning att ro till fyrskeppet. Där hämtades den av statsisbrytaren Atle och fördes till Holmsund. Enligt uppgifter var det den sovjetiska ubåten SC-311, befälhavare Vershinin, som sänkte FENRIS. En Sovjetisk förklaring till sänkningen var att FENRIS förde en last av engelska och franska vapen och ammunition till Finland”.

S/S FENRIS.

Tillbaka till Ångbåts Ab Kalmarsund.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.