M/S KAIRALA.

Byggd 1979 av Parkano OY, Parkano, Finland.

Varvsnummer. 175.

Dimensioner. 20,11 x 6,86 x 1,60 m.

Efter ombyggnad. 19,92 x 6,86 x 1,60 m.

Brt. 49.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 86/ 25.

Maskineri. ?.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Deutz 1013 dieslar.

Effekt. 187 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två elmotorer.

Effekt. 150 kW.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Passagerare. 80.

2005. Passagerare. 120.

KM RN. 15515.

Levererades 1979 till Vägaffärsverket, Helsingfors, Finland (Linfärja 103). Trafik över älven Kitinen, Kairalai, Finland.

1987. Tagen ur trafik när en nybyggd bro öppnades över älven.

19??. Såld till Kaj Ohlin, Nådendal, Finland.

2002 03. Såld till Hans-Ingvar Möller, Stockholm. Omdöpt till HAMMARBY SJÖSTAD I.

2002 03.  Ombyggd vid Högmarsö varv, Furusund med ny överbyggnad, samt nytt maskineri.

2002 07 15. Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Omdöpt till LOTTEN AV HAMMARBY SJÖSTAD.

2002 07. Insatt mellan Lumakajen - Barnängen. Management Blidösundsbolaget AB.

2005 01 01. Upplagd.

2005 05 23. Såld till Ressel Consulting AB, Stockholm. Insatt mellan  Lumakajen - Barnängen. Management Transatlantic Hornet AB.

2005 07. Övergår till Ressel Rederi AB, Stockholm.

2005 08 25. Fick assistera EMELIE AV HAMMARBY SJÖSTAD när hon fick ett elfel och bogserade in fartyget till kaj.

2006 12. Rederiet byter namn till Ressel Invest Ab.

2013 06 08. Insatt i trafik mellan Norr Mälarstrand - Ragnar Östbergs plan - Riddarholmskajen - Söder Mälarstrand under sommaren (lördagar, söndagar).

2019 07 01. Såld till Ressel Rederi Ab, Stockholm.

2020 08 26. Ombyggd under sommaren till eldrift vid Mälarvarvet Ab, Stockholm av El & Marinteknik, Stockholm.

M/S LOTTEN AV HAMMARBY SJÖSTAD.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

© 2022 faktaomfartyg.