M/S JENS KOFOED.

Byggd 1963 av Bartrams & Sons, Sunderland, England (Skrovet).

Färdigställd vid Bremen-Vulkan, Bremen, Tyskland.

Varvsnummer. 397.

Dimensioner. 88,10 x 16,21 x 4,22 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2964/ 1464/ 737.

Maskineri. Fyra MAN G9V 30/45A.L dieslar.

Effekt. 3530 kW.

Knop 17,0.

Passagerare 1000.

Hyttplatser. 268.

Bilar 100.

IMO. 5405542.

1962 08 11. Beställd.

1963 01 28. Kölsträckt.

1963 05 07. Sjösatt, sedan bogserad mot Bremer Vulkan, Bremen för färdigställande.

1963 07 30. Provtur.

Levererades 4 augusti 1963 till A/S Bornholmsfærgen Af 1962, Rønne, Danmark.

1963 08 05. Visades upp i Rønne.

1963 08 07. Insatt mellan Köpenhamn - Rønne - Ystad.

1963 08 27. Teknisk provtur mellan Rønne - Swinoujscie - Rønne.

1964 04 02. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie samt Ystad - Rønne - Köpenhamn.

1964 11 25. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1964 12 08. Övertagen av DFDS A/S. Omdöpt till SKIPPER CLEMENT.

1964 12 22 - 1965 01 04. Insatt mellan Köpenhamn - Ålborg.

1965 02 - 1974. Insatt mellan Oslo - Frederkshavn, förutom vissa perioder insatt mellan Köpenhamn - Århus/Ålborg.

1966 - 1968. Under vissa perioder, utchartrad till Mols Linien under ordinarie fartygs varvsöversyn. Insatt mellan Ebeltoft - Sjælland Odde.

1971-1974. Under vinterhalvåret, insatt mellan Oslo - Ålborg.

1973. Skrovet blir vitmålad.

1974 01 27. Läggs trafiken ner mellan Oslo - Ålborg.

1974 01 28. Upplagd i Köpenhamn.

1974 06 26 - 1974 07 06. Utchartrad till BP för trafik från Newcastle/ Leith till oljeriggar i Nordsjön.

1974 08 11 - 1974 08 22. Utchartrad till BP för trafik från Newcastle/ Leith till oljeriggar i Nordsjön.

1974 10 21 -1974 11 03. Insatt mellan Oslo - Köpenhamn.

1974 11 04. Upplagd.

1975 06 - 1975 09. Utchartrad till Aznar Line, Alcudia, Spanien. Insatt mellan Port Vendres - Alcudia.

1976 04. Utchartrad Jadrolinija, Rijeka, Jugoslavien. Omdöpt till SLAVIJA.

1976 04. Insatt mellan Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik - Korfu - Igoumenitsa. Jadrolinija har förköpsrätt på fartyget efter 6 månader.

1976 09 06. Såld till Linijska Provida (Jadrolinija), Rijeka, Jugoslavien. 

1976 09 16. Omdöpt till SLAVIJA I.

1976. Insatt mellan Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik - Korfu - Igoumenitsa.

1992. Registrerad för Javno Poduzece "Jadrolinija" P.O. Rijeka, Kroatien. Insatt mellan Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik

1996. Insatt mellan Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korčula - Dubrovnik.

1997. Insatt mellan Split - Starigard - Hvar - Vela Luka - Vis.

1998 10. Såld till Inver Shipping Ltd, Kingstown, Saint Vincent. Omdöpt till EUROPA I.

1998 12 23. Insatt för Skenderbeg Lines mellan Brindisi - Valona.

2001 04 03. Vart fartyget arresterat i Brindisi, Italien, efter det att Italienska myndigheter upptäckt att det fanns ett illegalt casino ombord, samt transporterade illegala flyktingar till Italien.

2001 07. Åter i trafik mellan Valona - Brindisi.

2002 03 29. Omflaggad till Bolivia flagg. hemmahamn La Paz.

2003 12 03. Upplagd i Brindisi, på grund av bristande säkerhet.

2004. Åter i trafik mellan Valona - Brindisi.

2004 10 01. Fick fartyget brand i hjälpmaskineriet ca 8 miles från Sazani Island. 

2004 10 02. Bogserad in till Vlora. 

2004 11 17. Bogserad från Vlora till Pireus.

2004 12. Avgick Pireus och satt i ordinarie trafik.

2007 07 11. Så ställdes trafiken in, efter en olycka ombord och en besättningsman omkom. 

2008 06 15. Insatt mellan Otranto - Vlore. 

2008 06. Omflaggad till Sierra Leone flagg, hemmahamn Freetown.

2008 08 05. Stoppas fartyget på grund av säkerhetsbrister, men efter ett tag åter i trafik.

2010 02. Såld till Turkiska upphuggare.

2010 02 14. Ankom Bereket Ithalat-Ihracat, Aliaga, Turkiet på sin sista färd.

M/S JENS KOFOED.

M/S SKIPPER CLEMENT.

M/S SKIPPER CLEMENT.

M/S SLAVIJA I.

M/S EUROPA I.

M/S EUROPA I.

Tillbaka till A/S Bornholmsfærgen Af 1962.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till Jadrolinija

© 2013 faktaomfartyg.