M/S JABA.

Byggd 1937 av Schps De Gideon v/h J. Koster, Groningen, Holland.

Varvsnummer. 153.

Brt/ Nrt/ Dwt. 200/ 95/ 277. 

Efter ombyggnad. Brt. 199.

Dimensioner. 34,77 x 6,64 x 2,59 m

Efter ombyggnad. 41,56 x 6,61 x 2,66 m.

Maskineri. En 4-cyl, Deutsche Werke diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Volvo Penta diesel.

Effekt. 224 kW.

Knop 8,5.

Passagerare. ?.

Efter ombyggnad. Bilar. 13.

Levererades 1937 till G.L  Baas-Piper E Wagenborg, Groningen, Holland.

1956. Såld till Börje Hagman, Degerhamn. Omdöpt till ÖLANDSSUND II.

1956 - 1957. Ombyggd i Degerhamn för anpassas för trafiken.

1957 06 12-1969. Insatt för Rederi Ab Ölandsund mellan Borgholm - Oknö under sommar månaderna.

1957 - 1969. Under vinterhalvåret, Insatt som fraktfartyg.

19??. Överförd till Hjalmar Hagman, Degerhamn.

1962. Förlängd med 6 meter vid Åsiverken, Åmål.

1973. Såld till Kapten Evert Ekeroth, Kalmar. Omdöpt till EKSUND.

1973. Bröt brand ut ombord när fartyget låg i Köpenhamn, Två personer omkommer och en brännskadas.

1976. Såld till Bruno Gustavsson, Kalmar.

1982. Kolliderade EKSUND med SCANVIK i Kalmarsund söder om Kalmar. Tät dimma gällde vid olyckstillfället. EKSUND klarade sig hyfsat medan SCANVIK slog runt och blev liggande upp och ner. Några besättningsmän räddades när de satt på den upp och nervända SCANVIK.

1987. Såld till Coralspring Navigation, Ltd, Panama.

1992. Var fartyget inblandad i en vapensmuggling. Fartyget prejades och beslagtogs i Biscaya. 

1992. Så sprängdes fartyget och sjönk i Atlanten.

M/S ÖLANDSSUND II.

Tillbaka till Rederi Ab Ölandssund.

© 2013 faktaomfartyg.