M/S ISABELLA.

Byggd 1989 av Brodogradevna Industrija, Split, Jugoslavien.

Varvsnummer. 357.

Dimension. 169,40 x 27,61 x 6,26 m.

Efter ombyggnad. 171,25 x 27,61 x 6,30 m.

GT/ NT/ DWT. 34386/ 19863/ 3680.

Efter ommätning. GT/ NT/ DWT. 35134/ 21191/ 3680.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12 PC2 6V-400e dieslar.

Effekt. 24000 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 2480.

Hyttplatser. 2166.

Bilar. 410.

Efter ombyggnad. 364.

Lastmeter. 970.

IMO. 8700723

Systerfartyg. AMORELLA. FRANS SUELL. CROWN OF SCANDINAVIA.

1986 03 06. Beställd.

1987 09 15. Kölsträckt.

1988 08 13. Sjösatt.

1989 06 05. Döpt.

Levererades 15 juni 1989 till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland.

1989 06 20. Avgick Split mot Mäntylouto.

1989 07 03. Ankom Mäntylouto.

1989 07 04. Insatt mellan Nådendal - Stockholm.

1990 08 - 1991 05. Insatt mellan Helsingfors - Muuga (Tallinn).

1990 09 19. Fick fartyget lättare grundkänning på resa från Helsingfors mot Tallinn.

1991 06 - 1991 08. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1991 08. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1992 05. Byggdes det en skybar ovanför konferens utrymmet på däck 11. Arbetet gjordes på varv i Åbo.

1992 06 16. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn. 

1993. Gör några kryssningar mellan Helsingfors - Visby under sommaren, Har varit insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo, Stockholm - Helsingfors under ordinarie färjors varvsöversyn.

1994 09 06. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1995 03 10. Rederiets firmanamn ändras till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland.

1997 04 18. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

2000 04 19. Ombyggnad med aktersponsoner i Nådendal.

2000 08 19 - 2000 10 06. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2000 10 06. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo.

2001 12 20. Gick fartyget på grund utanför Åland vid 01:29 Finsk tid. Kom loss efter ett tag.

2001 12 22. Kl 13:25 påbörjades bogseringen av ISABELLA till Nådendal av bogserbåtarna KRAFT och ISO-PUKKI.

2001 12 23. Ankom till Nådendal straxt före 24:00, där fartyget dockades för reparation.

2002 02 13. Åter i trafik mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo.

2002 02 26. Upptäcktes en död kvinna ombord fartyget under resa mellan Åbo - Långnäs - Stockholm. Eftersom den första misstanken var mord, så kontrollerade Polisen samtliga passagerare. Avgick från Stockholm 4 timmar försenat.

2002 02 27. Ankom Kapellskär på förmiddagen för att ta in förseningen.

2002 05 12. Får under resa mellan Mariehamn - Åbo något tekniskt fel och får bogserbåts eskort till Åbo, samt avgången från Åbo försenas.

2002 05 13. Ankommer Kapellskär för att ta igen en del av försening.

2002 12 24 - 2002 12 25. Julkryssning Stockholm - Mariehamn.

2003 03 26. Fick fartyget fel på ett av kretskorten till maskineriet och drev på Ålands hav i en timme, innan man hittade felet.

2003 05 05 - 2003 06 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2003 06 16. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo.

2003 12 24 - 2003 12 25. Julkryssning Stockholm - Mariehamn.

2004 09 12 - 2004 09 22. Varvsbesök.

2004 12 24 - 2004 12 26. Ingen trafik.

2005 01 10. Service dag på fartyget.

2005 04 04 - 2005 04 08. Service i Åbo.

2005 09 05 - 2005 09 08. Ur trafik för översyn.

2005 12 24 - 2005 12 26. Ingen trafik under julen.

2006 10 02 - 2006 10 05. Servicedagar.

2006 12 24 - 2006 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Stockholm.

2007 04 16 - 2007 04 19. Servicedagar.

2007 09 03 - 2007 09 19. Ombyggd i Nådendal.

2007 12 24 - 2007 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Stockholm.

2008 09 08 - 2008 09 11. Service dagar.

2008 12 24 - 2008 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Stockholm.

2009 12 24 - 2009 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Stockholm.

2010 01 01. Efter avgång från Tegelvikshamnen, Stockholm, så utlöstes ett brandlarm ombord och man vände för att gå tillbaka till Stockholm för undersökning. Det visade sig vara en av fläktarna som hade fått rökutveckling och man kunde fortsätta resan efter 60 minuter.

2010 03 04. Fastande utanför Tjärven i is.

2010 04 11 - 2010 04 21. Varvsbesök vid Öresundsvarvet, Landskrona.

2010 05 27. Fick problem med propelleraxeln och tvingades ankra upp ett tag.

2010 12 24 - 2010 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Stockholm.

2011 04 11 - 2011 04 12. Servicedagar i Åbo.

2011 06 25. Så vart en passagerare sjuk och kustbevakningen kom ut med KBV 311 i höjd med Yxlan (Granhem) och plockade av den sjuka passageraren.  KBV 311 gick sedan till Östanå färjeläge där ambulans väntade.

2011 09 19 - 2011 09 22. Servicedagar i Åbo. 

2012 01 14. Fick problem i hårt väder och törnade till i kajen i Långnäs. En fendersköld lossnade, samt landgången som används av Silja Line fartyg fick en smäll. Fartyget fick en skada på fenderlisten i aktern som man kunde åtgärda. 

2013 02 10. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo.

2013 02 11. Upplagd i Åbo, samt man gjorde vissa förberedelser för att sätta in fartyget mellan Helsingfors - Tallinn i maj (vilket inte blev av).

2013 04 05. Såld till Hansalink Ltd (A/S Tallink Group), Tallinn, Estland för leverans i april.

2013 04 22. Övertagen av AS Tallink Latvia (A/S Tallink Group), Riga, Lettland. Omdöpt till ISABELLE.

2013 04 23. Avgick Åbo mot Tallinn.

2013 05 04. Ankom Riga.

2013 05 06. Insatt mellan Riga - Stockholm.

Översiktsritning.

M/S ISABELLA.

M/S ISABELLA.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Tallink.

© 2011 faktaomfartyg.