HSC NORMAN ARROW.

Byggd 2009 av Incat Tasmania Pty Ltd, Hobart, Australien.

Varvsnummer. 066.

Dimensioner. 112,60 x 30,50 x 3,80 m.

GT/ NT/ DWT. 10879/ 3264/ 1508.

Maskineri. Fyra MAN B&W 20RK280 dieslar.

Effekt. 36000 kW.

Knop. 40.

Passagerare. 1200.

Bilar. 417.

Lastmeter. 567.

IMO. 9501590.

Systerfartyg. NATCHAN WORLD. NATCHAN RERA. KATEXPRESS 2.

2007 12 11. Beställd av MGC Chartering Limited, Irland på spekulation.

2008 01 31. Kölsträckt.

2008 12 24. Sjösatt.

Levererades 30 april 2009 till 066 Fast Ferry Leasing Ltd, Nassau, Bahamas.

2009 04 30. Utchartrad till Louis Dreyfus Armateurs SAS, Surenes, Frankrike. Omdöpt till NORMAN ARROW.

2009 05 02. Avgick Hobart via Fremantle - Port Victoria - Suez - Valletta till Dover.

2009 05 26. Ankom Dover.

2009 06 06 - 2009 11 10. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2009 11 15. Upplagd i Boulogne.

2009 12 14. Provanlöp i Newhaven, samt Portsmouth.

2009 12 15. Provanlöp Le Havre och Dieppe.

2009 12 16.  Upplagd i Boulogne.

2010 03 26. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

2010 03 30. Kolliderade mot kajen i Portsmouth i hårt väder.

2010 04 02. Avgick Portsmouth mot Arno, Dunkerque för reparation.

2010 04 04. Avgick Arno, Dunkerque via Bolugne till Le Havre.

2010 04 05. Åter i trafik.

2010 08 28. Vid ankomst till Le Havre så kolliderade man med en boj och fick skador. Upplagd i Le havre.

2010 11 20. Ankom Brest för reparation.

2011 06 09 - 2011 09 05. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

2011 09 09. Avgick Le Havre mot Rouen för uppläggning.

2012 02. Utchartrad till Mols-Linien AS, Danmark på bareboatcharter.

2012 03 24. Avgick Rouen mot Dunkerque för dockning.

2012 04 26. Avgick Dunkerque mot Århus.

2012 04 27. Ankom Århus, Danmark.

2012 04 30. Överförd till Dansk flagg. Omdöpt till KATEXPRESS 1.

2012 05 04. Provtur mellan Århus- Själlands Odde

2012 05 09. Insatt mellan Århus - Själlands Odde 

2012 05 17. Under helger, även turer mellan Själlands Odde - Ebeltoft.

2017 01. Omdöpt till EXPRESS 1.

2017 10 20. Kolliderade med kajen i Själlands Odde, men inga passagerare kom till skada. Togs ur trafik för reparation.

2017 11 01. Åter i trafik.

2017 11 20. Ankom Örskov varv, Frederikshavn för ombyggnad.

2018 01 13. Ankom Århus.

2018 01 15. Insatt mellan Århus - Själlands Odde.

2018 05 01. Avgick Århus mot Frederikshavn för att få BORNHOLMSLINJEN uppmålat på skrovet.

2018 05 15. Åter i trafik

2018 08 16. Avgick Ebeltoft mot Rönne för provanlöp, senare under dagen även provanlöp i Ystad och gick tillbaks till Rönne.

2018 08 20 - 2018 08 21. Provturer mellan Rönne - Ystad.

2018 09 01. Insatt för Bornholmslinjen mellan Rönne - Ystad.

2018 09 20. Kolliderade med kajfender i Rönne, men det blev inga större skador på fartyget.

2019 02 19. Ankom Landskrona för varvsöversyn.

2019 02 27. Insatt mellan Rönne - Ystad.

2019 05 10. Kolliderade med en Polsk charterbåt i nord-nordväst utanför Rönne och en person på charterbåten föll överbord, men kunde plockas upp igen. Färjan gick in till Rönne för vidare undersökning. 

2022 03 29. Under natten skulle man testa "auto-mooring" systemet och färjan lade ut och gick med låg hastighet ut coh då vinden lyckades "fånga" uppfartyget så krockade man med ena vågbrytaren vid inloppet till Rönne och fick en reva i skrovet. Togs ur trafik.

2022 03 30. Avgick Rönne mot Öreskov, Frederikshavn för reparation.

2022 04 07. åter i trafik.

2022 04 22. Såld till Molslinjen A/S, Århus, Danmark.

2023 01 27. Fick fartyget fel på en koppling så man kunde bara köra på två maskiner och förseningar som följd.

2023 01 28. Togs ur trafik.

2023 02 06. Avgick Rönne mot Frederikshavn för reparation.

2023 02 14. Åter i trafik.

2023 04 18 - 2023 04 19. Ur trafik på grund av maskinproblem.

2023 04 29. Så sattes EXPRESS 5 i trafik och fartyget blev reservfärja/ trafik under helger och sommaren.

2023 08 07. Ställdes trafiken in med fartyget på grund av hård väder. Under natten när fartyget låg i Rönne så slog färjan i fendrarna och man blev tvungen och undersöka om det blivit skador på skrovet.

2023 08 11. Åter i trafik.

HSC NORMAN ARROW.

HSC NORMAN ARROW.

Extrabilder. Ombord.

 

HSC KATEXPRESS 1.

HSC EXPRESS 1.

Tillbaka till LD Lines.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till Bornholmslinjen.

© 2023 faktaomfartyg.