M/S IGGESUND.

Byggd 1974 av Schiffs. u. Masch. Paul Lindenau GmbH & Co. Kiel, Tyskland.

Varvsnummer. 162.

Dimensioner. 102,60 x 15,60 x 4,97 m.

Brt/ Dwt. 1599/ 2926.

Maskineri. En MaK 12M453AK diesel.

Effekt. 3990 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 650.

IMO. 7350064.

Systerfartyg. BRAVIK. MODO GORTHON. KALMARSUND.

1974 02 16. Sjösatt.

Levererades 19 april 1974 till Kihlberg Rederierna AB, Göteborg. Insatt mellan Iggesund - Amsterdam.

1981 02 04 - 1981 02 14. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrügge - Hull.

1981. Såld till Henry Nielsen OY AB, Helsingfors, Finland. Omdöpt till TUULIA. Insatt mellan Finland - mellan Europa.

1985. Såld till Kansallis Finance Ltd., Finland. Omdöpt till MONCAO.

1986. Såld till Kummel Rederi AB, Sverige. Omdöpt till FLIPPER.

1994. Såld till Thasos Shipping Ltd, Bergen, Norge. Omdöpt till BLUE SKY.

1994. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Finland - Frankrike - Storbritannien.

1999 06. Upplagd i Landskrona.

1999 08. Utchartrad till Transocean Lines. Insatt mellan Århus - Halmstad.

2000 11 23. Fick fartyget propellerhaveri och vart bogserad av BLUE SUN till reparationsvarv.

2001 03 19. Avslutad charter.

2001 03. Upplagd i Landskrona.

2001 05 - 2001 08 17. Utchartrad till Bornholmstrafikken, Rønne, Danmark. Insatt mellan Køge - Rønne.

2001 08. Utchartrad till Nato för en resa mellan Tyskland - USA.

2001 11. Utchartrad till okänt franskt rederi. Insatt mellan Frankrike - Algeriet.

2004 07. Såld till Newton Shipping, Panama. Omdöpt till SAFARI.

2008 08. Såld till Ramiz Alsaad Shipping LLC, Panama. Omdöpt till PARRAMATTA.

M/S IGGESUND.

M/S TUULIA.

M/S MONCAO.

M/S FLIPPER.

M/S BLUE SKY.

Extrabilder. Bogseringsbilder.

M/S PARRAMATTA.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Transocean.

© 2012 faktaomfartyg.