M/S IBEX.

Byggd 1979 av Mitsui Engineering and Shipbuilding Co. Ltd, Tamano, Japan.

Varvsnummer. 1163.

Dimensioner. 150,02 x 21,77 x 5,11 m.

Efter ombyggnad. 150,02 x 23,90 x 5,10 m.

GT/ NT/ DWT. 6310/ 2091/ 5024.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 14077/ 4223/ 5050.

Maskineri. Två Mitsui 12V42M dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 19,4.

Efter maskinbyte. Två GMT Sulzer 8ZAL40S dieslar.

Effekt. 12000 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12

Efter ombyggnad. 107.

Efter ombyggnad. 200.

Hyttplatser. 12

Efter ombyggnad. 70.

Efter ombyggnad. 150.

Lastmeter. 1692.

Efter ombyggnad. 2261.

IMO. 7716074.

Systerfartyg. TIPPERARY.

1978 12 27. Sjösatt.

Levererades 15 maj 1979 till P&O Ferries Ltd., London, England.

1979 05. Insatt mellan Fleetwood - Larne.

1984 12 30. Omdöpt till NORSEA. Insatt i North Sea Ferries trafik mellan Ipswich - Rotterdam (Europoort).

1984 12 31. Registrerad för POETS Fleet Management Ltd., London, England.

1986 08 23. Omdöpt till NORSKY.

1995 04 23. Sista dagen i trafik mellan Ipswich - Rotterdam (Europoort).

1995 04 25. Ankom Dublin.

1995 05 10. Insatt för Pandoro, Fleetwood mellan Liverpool - Dublin. Registrerad på Bermuda, hemmahamn Hamilton.

1995 10. Omdöpt till IBEX.

1996 05. Ombyggd vid Cammel Laird, Birkenhead, England med ett extra trailerdäck och större passagerarutrymme.

1996 08. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

1998 01. Insatt för P&O European Ferries Irish Sea. Omdöpt till EUROPEAN ENVOY.

2001 11. Insatt mellan Mostyn - Dublin.

2004 04. Såld till Stena Ab, Göteborg (Registrerad i Hamilton, Bermuda).

2004 04 05. Sista dagen i trafik mellan Mostyn - Dublin.

2004 04 06. Upplagd i Liverpool.

2004 04. Omdöpt till ENVOY.

2004 04. Såld till Trond A Kittelsen Shipping A/S, Stathelle, Norge. (Registrerad i Hamilton, Bermuda).

2004 04 21. Avgick Liverpool mot Hirtshals för provanlöp.

2004 04. Ankom Ørskov Varv, Frederikshavn.

2004 05. Utchartrad till KystLink, A/S, Langesund, Norge. 

2004 05 21. Insatt mellan Langesund - Hirtshals.

2004 10 04. Slet sig fartyget från kaj i Langesund i den kraftiga blåsten, en person blev skadad ombord ENVOY.

2004 10 27. Såld till Nye Kystlink A/S, Langesund, Norge. 

2004 12. Ombyggd med större passagerarkapacitet.

2005 01 01. Åter i trafik.

2005 06 18. Tagen ur trafik, därefter upplagd i Sandefjord.

2005 07. Utchartrad till P&O Irish Ferries.

2005 07 22. Ankom Liverpool.

2005 07 27 - 2005 08. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2005 09 03. Utchartrad till Finnlines. Insatt för Transrussia mellan Lübeck - Mukran - St Petersburg - Baltijsk - Lübeck under TRANSLUBECA varvsuppehåll.

2005 09 18. Avgick Lübeck mot Ijmuiden.

2005 09. Utchartrad till Nedlines, Holland.

2005 09 22. Insatt mellan Ijmuiden - Harwich.

2005 11 24. Ankom Ijmuiden och krockade med kajen i hårt väder, togs ur trafik för reparation.

2006 01 02. Åter i trafik.

2006 01 10. Fick fartyget maskinproblem och bogserades in till hamn.

2006 01 11. Fick fartyget blackout i maskineriet och fick bogseras in till Ijmuiden.

2006 01 16. Såld till Boa Offshore A/S (Taubåtskompaniet A/S), Trondheim, Norge.

2006 03 20. Tagen ur trafik.

2006 03 23. Upplagd i Sandefjord.

2006 04. Avgick Sandefjord mot Polen för maskinbyte.

2006 04 24. Ankom Nauta Ship Repair Yard, Gdynia, Polen för maskinbyte. 

2007 04. Utchartrad till DFDS Tor Line. 

2007 05. Insatt mellan Riga - Lübeck.

2008 06 20 - 2008 06 29. varvsbesök i Fredericia där bland annat en panna installerades. 

2008 09 18. Avgick Riga mot Wester Ship yard, Klaipeda, Litauen

2008 09 18 - 2008 10 18. Byttes 50 ton stål ut på fartyget.

2008 10 19. Åter i trafik.

2009 10 18. Fick fartyget "blackout" i maskin på resa mellan Lübeck - Riga, när det befann sig i höjd med Bornholm. Under natten fick man igång maskineriet igen så man kunde ta sig till Riga där en större reparation genomfördes.

2009 11. Avslutad charter, upplagd i Kiel.

2009 12. Avgick mot Klaipeda.

2010 01. Utchartrad till Scandlines. Insatt mellan Ventspils - Travemünde.

2010 05. Avslutad charter och varvsbesök i Fredericia.

2010 08 17. Ankom Sandefjord för vidare uppläggning.

2010 10 15. Avgick Sandefjord mot Farsund för vidare uppläggning.

2011 01 05. Avgick Farsund mot Villagarcia.

2011 01 10. Omdöpt till ENVOY 1. Satt under Panama flagg.

2011 02. Utchartrad till Boluda Lines SA, Las Palmas, Gran Canaria.

2011 03 01. Omdöpt till REYES B. Satt under Portugisisk flagg, hemmahamn Madeira. 

2011 03 05. Avgick Villagarcia mot Sevilla.

2011 03. Insatt mellan Sevilla - Kanarieöarna. 

2011 06 25. Avslutad charter, upplagd i Las Palmas.

2011 09. Omdöpt till ENVOY I, överförd till Panama flagg.

2011 12. Såld till Turkiska upphuggare.

2011 12 31. Ankom Aliaga, Turkiet där skärbrännarna väntade.

M/S IBEX.

M/S NORSEA.

M/S NORSKY.

M/S EUROPEAN ENVOY.

M/S ENVOY.

M/S ENVOY.

M/S REYES B.

M/S ENVOY I.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till P&O Irish Ferries.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till KystLink.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Nedlines.

Tillbaka till DFDS Tor Line.

Tillbaka till Scandlines.

© 2021 faktaomfartyg.