M/S HELSINGØR.

Byggd 1955 av Helsingørs Skipsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 321.

Dimensioner. 80,00 x 12,90 x 3,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1123/ 404/ 640.

Maskineri. Fyra B&W 525-MTBH-40 dieslar.

Effekt. 2100 hk.

Knop 11,5.

Passagerare. 640.

Bilar 55. (inga järnvägsvagnar).

IMO. 5147346.

1955 02 25. Sjösatt.

Levererades 14 maj 1955 till DSB Färjedivision, Helsingör, Danmark.

1955 06 14. Insatt mellan Helsingør - Helsingborg.

1987 06. Tagen ur trafik och upplagd i Helsingborg för försäljning.

1987 11. Såld till Alfa Med Shipping, Valletta, Malta. Omdöpt till ROYAL SHEEBA. Färjan skulle bli restaurangfartyg/ butikscenter/ modefartyg i Eilat, Israel. 

1987 11 13. Avgick Helsingör mot Valletta, Malta.

1987 11 16. I höjd med Scheveningen, Holland råkade fartyget ut får svår storm och sökte nödhamn i Rotterdam. Där slutade även det Israeliska äventyret.

1988 01. Såld till Bisi A/S, Bergen, Norge. Omdöpt till BORGSHORN.

1988 01. Ankom Bergen, Norge, där man renoverade fartyget. 

1988. Utchartrad till Hardanger Sunnhordlandske DS, Norge. Insatt mellan Kinsarvik - Utne - Kvanndal - Hardangerfjord.

1988 - 1990 02. Utchartrad till Rutelag A/S Askøy-Bergen, Bergen. Insatt mellan Bergen - Askøy

1990 02. Såld till Gozo Channel Line, Valletta, Malta.

1990 03 22. Ankom Malta. Omdöpt till XLENDI.

1990 06 17. Insatt mellan Cirkewwa - Mgarr.

1997 07. Upplagd i Valletta.

1999 11 12. Sänks fartyget utanför Mgarr för att bli dykobjekt.

M/S HELSINGØR.

M/S BORGSHORN.

M/S XLENDI.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Gozo Channel.

© 2015 faktaomfartyg.