M/S HANSA EXPRESS.

Byggd 1962 av Hanseatiche Werft GmbH, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer 20.

Dimensioner. 88,20 x 15,85 x 4,40 m.

Efter ombyggnad. 95,99 x 15,88 x 4,47 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2268/ 695/ 660.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2977/ 1096/ 835.

Efter dom nya beräkningarna. Brt/ Nrt/ Dwt. 4375/ 1628/ 585.

Maskineri. Två Nohab-Polar M66TS dieslar.

Effekt. 4297 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 419.

Efter ombyggnad. 680.

Hyttplatser. 173.

Efter ombyggnad. 259.

Efter ombyggnad. Bilar. 125.

IMO. 5142267.

1960 03. Beställd av Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn, Finland. Planerad att sättas in mellan Pargas - Kapellskär. 

1961 09 15. Kölsträckt.

1962 01 18. Så meddelande varvet att Vikinglinjen förlorat fartyget på grund av förseningar med betalningar till varvet. Byggkontraktet såld till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland. Planeras att hon ska starta färjetrafik Hangö – Travemünde, via Visby sommartid, från den 20 juni. Fem dagar efter planerad leveransdag.

1962 02 02. Sjösatt och döpt av Fru Eleanor Piironen, maka till Finllines vd.

1962 02. I mitten av månaden svämmade floden Elbe över och mycket av arbetet med utrustningen av fartyget avslutades, då arbetskraft och fordon behövdes på andra ställen. Övervakare av bygget från Merivienti upptäckte också att lastbilarna ofta var lastade när de lämnade varvet och var tomma då de gick in till varvet. Man visste att varvet hade ekonomiska problem och det visade sig att de höll på att sälja bort sin utrustning. Färjan togs ut från varvet av rederiet. Den gick tillbaka efter att man fick ikraft ett avtal med konkursförvaltaren, som tog över varvet, att rederiet betalar färjan först när den är färdigbyggd.

Levererades i Kiel den 18 juli 1962 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.

1962 07 22. På leveransresan gick hon efter att passerat Kielkanalen från Travemünde via Visby till Hangö. På den resan medföljde 70 inbjudna. Det visade sig att man fick problem med vattnet till kranarna i hytterna, de hade blivit kopplade så att det kom in olja i rören. Sjöfartsrådet Relander från Sjöfartsstyrelsen upptäckte det när han skulle borsta tänderna, men en hyttuppassare löste det snabbt genom att hämta en flaska champagne, som han kunde skölja munnen med. Lika bra gick det inte för många andra bl.a. befälhavaren. En uppassare fick order om att hämta sjövatten i en hink så kaptenen och även andra passagerare skulle kunna tvätta sig. Uppassaren fick senare höra att han inte bör hämta havsvatten där han hämtade det, för det var precis där fartygets avlopp släpps ut i havet. Efter besöket av Hangö gick hon till Helsingfors och gick då genom Barösund, hon är troligen den största färjan som gått därigenom.

1962 07 24. Gick sin första ordinarie resa på rutten Helsingfors - Visby - Travemünde. Återresan gjordes via Visby till Hangö. Därefter insatt i Finnlines trafik mellan Hangö - Visby - Travemünde, med avgång var fjärde dag. Linjen som kallades ”Hansavägen” hade en överfartstid på 36 timmar. Man valde Hangö istället för Helsingfors för att det var kortare resa och man behövde inte befara lika mycket is. Men Hangö var ingen hamn som passagerare tog sig till så lätt. Tog 419 däckspassagerare, 130 i bäddar och 80 i flygplansfåtöljer. 1: a klass matsalen hade plats för 136 ätande, baren hade 112 platser och cafeterian 80 platser. Besättningen består av 60 personer.

1962 10 02. Efter 35 anlöp av Gotland under sommaren avslutas de för året.

1962 12. Anlöpte Kalmar för test av hamnen.

1963 01 31 - 1963 04 08. Förlängd med 7,8 meter vid Kieler Howaldtswerke A.G. Kiel, Tyskland, man beslöt att förlänga fartyget då man behövde större lastkapacitet och hon innan hade en del problem med dödvikten.

1963 04 11. Anlände till Helsingfors kl. 07.00 efter förlängningen och blivit vitmålad.

1963 04 16. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde.

1963 05 12. Insatt mellan Helsingfors - Slite - Travemünde. Man valde denna sommar att gå via Slite istället för Visby, där man sommaren 1962 hade problem med hårda vindar.

1963 09 03. Insatt mellan Helsingfors - Kalmar - Travemünde. Överfartstiderna är Helsingfors - Kalmar 22 h och Kalmar - Travemünde 18 h.

1963 09 05. Vid första ordinarie anlöpet av Kalmar var färjan överbokad och två bilar blev kvar på kajen vid avgången.

1964. Under sommaren via Slite.

1964 09 03 - 1964 11 08. Insatt mellan Helsingfors med avgång kl. 15.45, ankom följande dag till Karlskrona mellan kl. 17.30 – 18.30, för att efter tre dagar vara i Travemünde kl. 10.00. Återresan påbörjades kl. 15.00 och följande morgon besöktes Karlskrona kl. 06.45 – 08.00. Därefter över ett dygns sjöresa innan man anlände till Helsingfors kl. 11.15, där man låg i fyra timmar innan nästa rundresa påbörjades.

1964 09. På grund vid Stumholmen 200 meter utanför färjeläget i Karlskrona i tjock dimma. Lossdragen efter en timme av Heros.

1964 11 08 - 1964 11 21. Varvsbesök.

1964 11 21 - 1965 01 01. Insatt mellan Helsingfors med avgång kl. 15.45, ankom följande dag till Karlskrona mellan kl. 17.30 – 18.30, för att efter tre dagar vara i Travemünde kl. 10.00. Återresan påbörjades kl. 15.00 och följande morgon besöktes Karlskrona kl. 06.45 - 08.00. Därefter över ett dygns sjöresa innan man anlände till Helsingfors kl. 11.15, där man låg i fyra timmar innan nästa rundresa påbörjades.

1965 01 02. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Karlskrona - Travemünde, med en avgång var femte dag. Helsingfors kl. 22.00, ankom följande dag till Nynäshamn kl. 15.30 – 16.00. Följande morgon i Karlskrona mellan kl. 07.00 – 07.30, för att på kvällen komma till Travemünde kl. 22.00. Återresan påbörjades följande morgon kl. 09.00, via Karlskrona kl. 23.00 – 24.00 till Nynäshamn följande dag kl. 15.00 – 16.00 och till Helsingfors morgonen därpå kl. 11.00. Att det utländska fartyget gick i reguljär trafik mellan två svenska hamnar föranledde Sveriges redarförening att göra en formell protest för att fartyget bröt mot cabotagerättigheterna. Finnlines fick från den 19/6 cabotage för trafik mellan Slite - Karlskrona och från den 30/5 till årets slut mellan Nynäshamn - Karlskrona.

1965 04 10 - 1965 04 16. Varvsbesök.

1965 12. Meddelas att Finnlines öppnar en ny linje Helsingfors - Köpenhamn med färjan sommaren 1966.

1966 02 04. Bröt det ut en brand ombord på fartyget. Fartyget reparerades i Kiel, Tyskland. Då förnyades också stora delar av maskinrummet.

1966 02 25. Omdöpt till FINNDANA, i torrdockan i Kiel.

1966 04 14. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn. Med på första resan fanns två renar som skulle lämnas över som en gåva till Köpenhamns Zoo.

1966 09 15. Avslutar trafiken Helsingfors - Köpenhamn.

1966 10 01 - 1967 06 05. Utchartrad till TT-Line G.m.b.H, Hamburg, Tyskland. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1966 12 07. En mindre brand ombord.

1967 02 02. Såld till Polska Zegluga Morska, Szczecin, Polen. Hade hon inte blivit såld så fanns det planer att till sommaren sätta in henne på linjen Helsingfors – Nynäshamn – Karlskrona – Rönne – Lübeck

1967 06 15. Övertagen av Polska Zegluga Morska, Szczecin, Polen. Omdöpt till GRYF.

1967 06 20. Premiärresa till Ystad med bl.a. polska statsråd och regeringsmedlemmar.

1967 06 21. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie och öppnade första polska färjelinjen till Sverige.

1970 01 01. Överförd till Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen.

1973 06 14. Öppnar första färjeförbindelsen mellan Finland och Polen när hon sätts in mellan Gdansk - Helsingfors. Avgångar tisdagar och fredagar från Helsingfors och måndagar och torsdagar från Gdansk.

1973 06 16. Första avgången från Helsingfors till Gdansk.

1974 01 01. Ankom Åbo.

1974 01 17 - 1974 03 29. Insatt mellan Gdansk - Åbo på grund av isläget runt Helsingfors.

1976 04 02. Överförd till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.

1977 01 01 - 1977 05 16. Insatt Gdansk - Helsingfors.

1981. Såld till Fragmar Shipping Corp, Pireus, Grekland. Omdöpt till EOLOS. Pris USD 1,1 milj.

1981. Insatt i Fraglines trafik mellan Patras - Corfu - Igoumenitsa - Brindisi.

1995 01. Såld till International Lines (AK Ventouris Shipping), Pireus, Grekland. Omdöpt till AGIOS VASSILIOS. Insatt mellan Igoumenitsa - Brindisi.

1996. Såld till Watermark Navigation Inc. Panama. (Management AK Ventouris Shipping, Pireus, Grekland).

1996 12 03. Går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp i Eleusis, Grekland.

1998 10. Såld till Clydesdale Shipping Co, Panama. 

1999 05. Planerad utchartring till Artemis Lines för trafik mellan Bari - Albanien, men det vart inget av dom planerna.

2003 05. Såld till upphuggning i Turkiet. Omdöpt till AGI.

2003 07 02. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S HANSA EXPRESS.

 

M/S FINNDANA.

M/S GRYF.

M/S EOLOS.

M/S AGIOS VASSILIOS.

M/S AGI. 

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Fraglines.

Tillbaka till A.K. Ventouris.

© 2019 faktaomfartyg.

Tack Olav K för uppdatering på texten.