M/S HANSA EXPRESS.

Byggd 1962 av Hanseatiche Werft GmbH, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer 20.

Dimensioner. 88,20 x 15,85 x 4,40 m.

Efter ombyggnad. 95,99 x 15,88 x 4,47 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2268/ 695/ 660.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2977/ 1096/ 835.

Efter dom nya beräkningarna. Brt/ Nrt/ Dwt. 4375/ 1628/ 585.

Maskineri. Två Nohab-Polar M66TS dieslar.

Effekt. 4297 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 419.

Efter ombyggnad. 680.

Hyttplatser. 173.

Efter ombyggnad. 259.

Efter ombyggnad. Bilar. 125.

IMO. 5142267.

1960 03. Beställd av Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn, Finland. Planerad att sättas in mellan Pargas - Kapellskär. 

1961 09 15. Kölsträckt.

1962 01 18. Så meddelande varvet att Vikinglinjen förlorat fartyget på grund av förseningar med betalningar till varvet. 

1962 01 18. Byggkontraktet såld till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.

1962 02 02. Sjösatt och döpt av Fru Eleanor Piironen.

Levererades 18 juli 1962 till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland.

1962 07 24. Insatt i Finnlines trafik mellan Hangö - Visby/Slite - Travemünde.

1963 01 - 1963 04. Förlängd med 7,8 meter vid Kieler Howaldtswerke A.G. Kiel, Tyskland.

1963 04 16. Insatt mellan Hangö - Travemünde.

1963 05 12. Insatt mellan Hangö - Slite - Travemünde.

1963 09 01. Insatt mellan Hangö - Kalmar - Travemünde.

1964 09 01. Insatt mellan Hangö - Karlskrona - Travemünde.

1965 01 01. Insatt mellan Hangö - Nynäshamn - Karlskrona - Travemünde.

1966 02 04. Bröt det ut en brand ombord på fartyget. Fartyget reparerades i Kiel, Tyskland.

1966 02 25. Omdöpt till FINNDANA.

1966 04 01. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn.

1966 10 01 - 1967 06 05. Utchartrad till TT-Line G.m.b.H, Hamburg, Tyskland. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1967 06 15. Såld till Polska Zegluga Morska, Szczecin, Polen. Omdöpt till GRYF.

1967 06 21. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

1970 01 01. Överförd till Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen.

1973 06 14. Insatt mellan Gdansk - Helsingfors.

1974 01 01. Ankom Åbo.

1974 01 17 - 1974 03 29. Insatt mellan Gdansk - Åbo på grund av isläget runt Helsingfors.

1976 04 02. Överförd till Polska Zegluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.

1981. Såld till Fragmar Shipping Corp, Pireus, Grekland. Omdöpt till EOLOS.

1981. Insatt i Fraglines trafik mellan Patras - Corfu - Igoumenitsa - Brindisi.

1995. Såld till International Lines (AK Ventouris Shipping), Pireus, Grekland. Omdöpt till AGIOS VASSILIOS. Insatt mellan Igoumenitsa - Brindisi.

1996. Såld till Watermark Navigation Inc. Panama. (Management AK Ventouris Shipping, Pireus, Grekland).

1996 12 03. Går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp i Eleusis, Grekland.

1998 10. Såld till Clydesdale Shipping Co, Panama. 

1999 05. Planerad utchartring till Artemis Lines för trafik mellan Bari - Albanien, men det vart inget av dom planerna.

2003 05. Såld till upphuggning i Turkiet. Omdöpt till AGI.

2003 07 02. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S HANSA EXPRESS.

 

M/S FINNDANA.

M/S GRYF.

M/S EOLOS.

M/S AGIOS VASSILIOS.

M/S AGI. 

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Fraglines.

Tillbaka till A.K. Ventouris.

© 2015 faktaomfartyg.