M/S HAMMERDALS FÄRJA.

Byggd 1930 av Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden.

Varvsnummer. 6.

Dimensioner. 15,80 x 7,25 x 0,85 m.

Efter förlängning. 20,25 x 7,25 x ? m.

Efter ombyggnad. 17,04 x 7,44 x ? m.

Brt. ?.

Efter diverse ombyggnader. Brt. 28.

Maskineri. En Penta diesel.

Effekt. 55 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Okänd diesel.

Effekt. 118 kW.

Passagerare. ?.

Bilar. ?.

KM RN. 13064.

Levererades 15 juni 1938 till Hammerdals Tingslags Vägdistrikt, Jämtland. 

1938. Insatt på leden över Hammerdalssundet.

1938. Förlängd vid Arbrå Verkstäder.

1944 01 01. Övertagen av Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1944 11 04. Sista dagen i trafik Hammerdalssundet.

1946 01. Omdöpt till STRÖMSUNDS FÄRJA II

1946 01 16. Insatt mellan Näsviken - Ström.

1946 01 20. Får brand i maskinrummet, men kunde släckas snabbt.

1946 06 22. Sjunker färjan, men kunde bärgas.

1956 09 27. Sista dagen i trafik mellan Näsviken - Ström.

1956. Omdöpt till FÄRJA 62/79.

1957. Ombyggd vid Waplans mekaniska verkstad.

1958. Insatt mellan Öhn - Mjösundudden.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1976 10 15. Sista dagen i trafik mellan Öhn - Mjösundudden.

1977. Såld till okända köpare. Omdöpt till CALLEDONIA.

1983. Såld till Anders Hellström AB, Stockholm.

19??. Såld till S & G Skärgårdsborrning AB, Stockholm.

2011 06 01. Såld till Fredrik Stjernen, Firma Calledonia, Bagarmossen, hemmahamn Tynningö.

M/S CALLEDONIA.

Tillbaka till Vägverket.

© 2014 faktaomfartyg.