M/S GUSTAV VASA.

Byggd 1973 av Werft Nobiskrug Rendsburg Tyskland.

Varvsnummer 678.

Dimensioner. 128,82 x 20,82 x 4,93 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7457/ 4011/ 1800.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 12159/ 4211.

Maskineri. Fyra Stork-Werkspoor 6TM410 dieslar.

Effekt. 11769 kW.

Knop 22,0.

Passagerare. 1040.

Hyttplatser. 594.

Efter ombyggnad. 752.

Bilar. 250.

Långtradare. 30.

RN. 11327.

IMO. 7302914.

1973 02 10. Sjösatt.

Levererades 12 maj 1973 till Lion Ferry Ab, Halmstad.

1973 05 12. Utchartrad till Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö. Insatt för Öresundsbolaget mellan Malmö - Travemünde.

1976 10 12. Öresundsbolaget och Trave Line går ihop för ett gemensamt marknadsföringsbolag. Det nya rederiet får namnet Saga Linjen. Insatt mellan Helsingborg/Malmö - Travemünde.

1980. Saga Linjen och TT-Line går ihop för ett gemensamt marknadsföringsbolag. Det nya rederiet får namnet TT Saga Line. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

1982. Under sommaren kompletteras trafiken med helgturer mellan Travemünde - Rönne.

1983 01 17. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1983 04 01. Såld till Smyril Line, Torshavn, Färöarna. Omdöpt till NORRÖNA

1983 04. Ombyggd vid Flensburger Schiffbaugesellschaft, Flensburg med fler hytter och stabilisatorer.

1983 06 06 - 1983 09 18. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1983 10 14 - 1984 03 31. Insatt mellan Kiel - Korsör.

1984 05 - 1984 09 17. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1984 09 19 - 1985 05 07. Utchartrad till TT-Line GmbH & Co, Hamburg. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1985 05 07 - 1985 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1985 09 - 1986 04. Upplagd i Köpenhamn.

1986 04 27 - 1986 06 02. Utchartrad till TT-Line GmbH & Co, Hamburg. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1986 06 - 1986 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1986 09 - 1987 05. Upplagd i Köpenhamn.

1987 05 - 1987 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1987 09 - 1988 05. Upplagd i Köpenhamn.

1988 05. Utchartrad till Thematik Reisen GmbH, Hamburg för en kryssningsresa mellan Hamburg - Klaipeda.

1988 05 - 1988 08. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1988 08 31 - 1988 10 29. Utchartrad till Larvik Line, Larvik. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1988 11 07-1988 11 28. Utchartrad till GT-Link. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1988 11 30 - 1989 04. Upplagd samt varvsöversyn vid Flensburger Schiffbaugesellschaft, Flensburg.

1989 04 - 1989 08. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1989 09 04 - 1989 09 29. Utchartrad till Thematik Reisen GmbH, Hamburg för kryssningstrafik från Hamburg runt Storbritannien, Kiel /Travemünde till Baltikum.

1989 10 11 - 1990 04. Utchartrad till B&I Line Plc, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1990 04 09. Får fartyget brand ombord i en hytt på resa till Rosslare. Branden kommer snabbt under kontroll men en person omkom. Tas ur trafik för reparation.

1990 04 12. Åter i trafik.

1990 05 - 1990 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1990 10. Utchartrad till RiNo Lines, Norrköping. Insatt mellan Norrköping - Helsingfors (måndag-torsdag) Norrköping - Riga under weekenden. Den trafiken höll på i 14 dagar. Därefter upplagd i Ålborg.

1990 10. Utchartrad till British Ministry of Defense för en resa mellan Harwich - Narvik.

1990 11 - 1991 01 03. Utchartrad till Baltic Line för trafik mellan Gdynia - Karlskrona.

1991 01 - 1991 04. Upplagd i Köpenhamn.

1991 05 - 1991 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1991 09 - 1992 05. Upplagd i Köpenhamn.

1992 05 - 1992 09. Insatt mellan Torshavn - Lerwick - Bergen - Hanstholm - Seydisfjördur.

1992 09 - 1993 05. Upplagd i Köpenhamn.

1993 05 29 - 1993 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Esbjerg.

1994 01 09 - 1994 01 25. Utchartrad till Sealink Stena Line. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1994 01 26 - 1994 03 28. Utchartrad till Sealink Stena Line. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1994 05 - 1994 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Esbjerg.

1994 09 15 - 1994 11 04. Utchartrad till North Sea Baltic Ferries. Insatt mellan Wismar - Newcastle med artistnamnet "WISMAR II".

1994 11 04. Upplagd i Köpenhamn.

1995 01 04 - 1995 03. Utchartrad till Stena Sealink Ltd., Ashford. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1995 05 - 1995 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Esbjerg.

1995 09 - 1996 05. Upplagd i Köpenhamn.

1996 05 - 1996 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Esbjerg.

1996 09 - 1997 04. Upplagd i Köpenhamn.

1997 04. Utchartrad på tre veckor till Fjord Line. Insatt mellan Hanstholm - Egersund - Bergen.

1997 05 - 1997 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Hanstholm.

1998 09 12 - 1999 05 14. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

1999 05 17 - 1999 09 08. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Lerwick - Hanstholm.

1999 09 - 2000 05. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

2000 05 - 2000 09 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Lerwick - Hanstholm.

2000 09 09 - 2000 10. Ombyggd vid Fredericia Skibsværft A/S, Fredericia med aktersponson.

2000 10 07 - 2001 05 18. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

2001 05 19 - 2001 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Lerwick - Hanstholm.

2001 09 - 2002 05. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

2002 05 - 2002 09. Insatt mellan Seydisfjördur - Bergen - Torshavn - Lerwick - Hanstholm.

2002 09. Insatt mellan Hanstholm - Torshavn.

2003 04 05. Omdöpt till NORRÖNA I.

2003 04 11. Avslutad trafik. Upplagd i Esbjerg och satt till försäljning.

2003 09 26. Avgick Esbjerg mot Köpenhamn.

2003 09 27. Upplagd i Færgehavn Nord, Köpenhamn.

2004 01 16. Avgick Köpenhamn mot Hanstholm.

2004 01 17. Insatt i trafik mellan Hanstholm - Torshavn - Lerwick - Hanstholm.

2004 03 21. Upplagd i Færgehavn Nord, Köpenhamn.

2004 03 31. Såld till Operation Mobilisation Logos Ltd., Valletta, Malta.

2004 04 16. Övertagen av dom nya ägarna.

2004 05 01. Omdöpt till LOGOS HOPE. (Fortfarande registrerad på Färöarna, hemmahamn Torshavn) 

2005 02 01. Avgick Köpenhamn mot Bijela-Shipyard, Montenegro.

2005 02. Dock så vart det problem i förhandlingarna med varvet, så fartyget ankom Valletta, Malta.

2005 05 04. Flyttades fartyget ut från Valletta på grund av platsbrist och ankrades upp utanför Valletta.

2005 06 11. Avgick Valletta mot Trogir 

2005 06 15. Ankom Trogir, Kroatien för ombyggnad.

2007 11 08. Avgick Trogir mot Kiel.

2007 11 26. Ankom Kiel, där fartyget ska färdigställas.

2008 05 29. Avgick Kiel mot Öresundsvarvet, Landskrona.

2008 06 16. Avgick Landskrona mot Køge, Danmark.

2009 02 19. Avgick Köge mot Göteborg.

2011 07. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

2012 03. Registrerad ägare, Doulos (Care of GBA Ships eV9, Mosbach Tyskland. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta.

M/S GUSTAV VASA.

M/S NORRÖNA.

Extrabilder Ombord.

 M/S NORRÖNA I.

M/S LOGOS HOPE.

M/S LOGOS HOPE.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Saga Linjen.

Tillbaka till Smyril Line.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Larvik Line.

Tillbaka till GT-Link.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till RiNo Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Fjord Line.

© 2021 faktaomfartyg.