M/S GUNILLA.

Byggd 1972 av Valmet Oy Pansion Tehdas, Åbo, Finland.

Varvsnummer 302.

Dimensioner. 119,00 x 16,10 x 5,96 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2384/ 866/ 4090.

Maskineri. Två 9-cyl Pielstick-Wärtsilä dieslar.

Effekt. 6620 kW.

Passagerare. 12.

Hyttplatsers. 12.

Lastmeter. 866.

Signal. OGXX.

IMO. 7208376.

Systerfartyg. ARONA. GRANÖ. SILVIA. TRANSBALTICA. DERNA. GHAT.

1969 08. Beställd.

1972 03 14. Döpt av Gunilla Lundqvist, (skulle sjösättas samma dag, men på grund av för lågt vattenstånd så sköts sjösättning upp några dagar).

Levererades 21 oktober 1972 till Ångfartygs Ab Alfa, Mariehamn, Finland.

1972 11 05. Insatt för United Lines mellan Helsingfors - Kiel - Hamburg.

1977 03. Utchartrad till Merzario Lines, Insatt mellan Italien - Jeddah. En ovanlig last in i Luanda, bestående av pansarvagnar och jeepar för Angolas arme för transport till Pointe Noire i Kongo.

1978 06 - 1978 10. Utchartrad till OY Bore Lines AB, Åbo, Finland. 

1978 06 - 1978 07. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Drammen - Göteborg - Helsingborg.

1978 08. Insatt för Transfennica mellan Finland - Terneuzen - Rouen - Skandinavien.

1978 09 - 1978 10. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Drammen - Göteborg - Helsingborg.

1980 09 28. Kolliderade i inloppet till London med mudderverket BOWSPRITE.

1983. Upplagd dom årets tre första månader.

1983 03. Kortare utchartring till Rederi Ab Nordö för trafik mellan Helsingborg - Malmö - Travemünde.

1985 06 - 1985 08. Utchartrad till Silja Line för trafik mellan Stockholm - Åbo.

1985 08 - 1985 10. Upplagd i Mariehamn.

1985 10. Insatt för Transfennica.

1986 05 11 - 1986 08 17. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1986 - 1987. Under vinterhalvåret. Utchartrad till Nordö-Link för trafik mellan Malmö - Travemünde.

1987. Insatt för Transfennica mellan Lübeck - Helsingborg/ Fredrikshamn - London/ Uleåborg - Hartlepool.

1987 05 14 - 1987 08 16. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1988 04 04 - 1988 09. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1989 01 01 - 1989 12 31. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1990 01 09 - 1990 05 31. Utchartrad till SeaWind Line. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1990 08 - 1990 09. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1991. Utchartrad till Transfennica, Insatt mellan Fredrikshamn - Blyth - Kiel - Hamburg - Anstaden.

1992. Utchartrad till Transfennica. Rauma - Belgien - Tyskland/ Kemi - Holland - England.

1992 06 17 - 1992 08 09. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1993 05 22 - 1995 12 31. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Nådendal/ Stockholm - Helsingfors.

1996. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Uleåborg/ Kemi/ Yxpila - Kiel

1997 05 16 - 1997 10. Utchartrad till ScanFra Lines. Insatt mellan Wallhamn - Dunkerque.

1997 11. Utchartrad till Transfennica, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Rauma - Santander - Bilbao/ Hangö - Blyth - Antwerpen.

1998 04 07. Såld till Stillos Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till NOSTOS. Övertagen i Santander, Spanien.

1998 05. Insatt för Salamis Line.

2003 09. Såld till Khalid Ltd, Moroni, Komorerna. Omdöpt till AJMAN FLOWERS.

2004 04 26. Överförd till Jordansk flagg.

2006 03 13. Såld till Faisal Ghazi, Jordanien. Omdöpt till DUBAI FLOWER.

2006 08. Såld till okända köpare, Sierra Leone. Omdöpt till SAIF I.

2006 10 19. Såld till Batroun Shipbrokers Ltd, Freetown, Sierra Leone.

2006 12 08. Ankom Alang, Indien på sin sista resa.

M/S GUNILLA.

M/S GUNILLA.

 M/S NOSTOS.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till SeaWind.

Tillbaka till Salamis Line.

© 2014 faktaomfartyg,