Historia.

Detta rederi bildades 20 februari 1934.

1934 07 14. Startas det trafik mellan Grenå - Hundested.

1967 04 01. Börjar man samarbeta med Juelsminde-Kalundborg Linien.

1970 01 01. Så går man samman med Juelsminde-Kalundborg-Linien och det nya Rederiet fick namnet Jydsk Færgefart A/S.

1979 01 01. Slöts ett pool avtal med Mols Linien

1979 01. Moderbolaget Dansk-Fransk Dampskibsselskab går i Konkurs, men man lyckas rädda Jydsk Færgefart.

1981 01. Aktiemajoriteten i Dansk-Fransk Dampskibsselskab övertas av DFDS. Men DFDS ville inte överta linjen Juelsminde-Kalundborg ruten så då vart dom två linjerna självständiga rederier igen.

1984 04 05. Rederiet J. Lauritzen A/S övertar aktiemajoriteten av DFDS på dom två rederierna Grenaa-Hundested Linien A/S och Mols Linien A/S. Bägge Rederierna blev nu dotterbolag till rederi J. Lauritzen A/S.

1992 04 23. Säljs Grenaa-Hundested Linien A/S och Mols Linien A/S till Difko (Dansk Investeringsfond) som satte bägge rederier som andels rederier.

1992 04 23. Samtidigt meddelar Difko att linjen Grenaa-Hundested Linien skall läggas ner senast den 1 november.

1992 11 01. Diskussioner mellan Difko, Hundested Havn, Grenå Havn, Hundested Kommune och Grenå Kommune gör att ett nytt sällskap bildas av Hundested Kommune och Grenå Kommune som skjuter till 18 mdr för att driften ska forsätta tillsammans med Difko.

1994 04 30. Difko inställer trafiken på Grenaa-Hundested Linien.

1994 05 28. Öppnar rutten för trafik igen, Nu med ett nytt driftselskap som chartrar DSB:s Prinsesse Anne-Marie.

1994 10. Ställs trafik in, eftersom det var en massa problem.

1995 06 12. Kommer den nya färjan i trafik.

1996 03 09. Ställs trafiken in och två dagar senare går rederiet i konkurs.

 

Tillbaka.