M/S GREIFSWALD.

Byggd 1988 av Mathias Thesen Werft, Wismar, Östtyskland.

Varvsnummer. 324.

Dimensioner. 190,90 x 26,00 x 7,18 m.

Brt. 21890.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 20084/ 7225/ 7971.

Maskineri. Fyra S.K.L. 6 VDS 48/42 dieslar.

Effekt. 10600 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 95.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 95.

Lastmeter. 1570 meter.

IMO. 8311912.

Systerfartyg. MUKRAN. KAUNAS. KLAIPEDA. VILNIUS.

1988 05 31. Sjösatt.

Levererades 25 november 1988 till Deutfracht Seereederei, Rostock, Östtyskland. 

1988 12. Insatt mellan Mukran - Klaipeda.

1990 06 18. Registrerad för Deutsche Seereederei GmbH, Rostock, Tyskland.

1994 01 01. Registrerad för Euroseabridge Eisenbahnfährschiffsgesellschaft mbH, Rostock KR. Reederei F. Laeisz.

1994 04 12. Återlevererad från Gryfia Shipyard, Szczecin, Polen efter ombyggnad med fler hytter bland annat..

1994 04 13. Åter i trafik mellan Mukran - Klaipeda.

1994 06. Såld till Conti Seabridge Schiffahrts GmbH & Co. KG MS "Greifswald", München, Rostock, Tyskland. Bareboat-chartrad till Euroseabridge Eisenbahnfährschiffsges.

1997 01 16. Registrerad i Monrovia, Liberia.

1997 01 06. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda.

1997 01 31. Insatt mellan Mukran - Klaipeda.

1997 04 11. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda.

1999 01 12 - 1999 03 26. Utchartrad till Stena Line AB, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Kiel under ombyggnaden av dom ordinarie färjorna.

1999. Utchartrad till British Ministry of Defence för att transportera ner material till Balkan.

1999 11 02. Insatt mellan Kiel - Klaipeda.

2001 03. Utchartrad till Transocean Line.

2001 03. Insatt mellan Århus - Halmstad.

2001 05 23. Läggs trafiken ner mellan Halmstad - Århus.

2001 06. Ockuperar besättningen fartyget som ligger upplagt i Århus, Danmark eftersom dom inte fått ut sina innestående löner. Fartyget är satt till försäljning.

2001 06 08. Så fick besättningen sina löner utbetalda och fartyget flyttas till Rostock för vidare uppläggning.

2001 08 22. Utchartrad till TransRussia Express. Insatt mellan Kiel - St. Petersburg.

2001 11 29 - 2002 12 22. Utchartrad till Scandlines. Insatt mellan Kiel - Klaipeda.

2002 12 22. Upplagd i Rostock och satt till försäljning.

2003 04. Utchartrad till UKR Ferry State Shipping Co, Batumi, Georgien. Överförd till Georgisk flagg, hemmahamn Batumi. 

2003. Insatt mellan Odessa - Suchumi - Sotchi.

2005 10. Såld till UKR Ferry State Shipping Co, Batumi, Georgien.

2011 03. Registrerad för Regine Management S.A. Panama.

2017 12 21. Registrerad för Park Way Investors SA, Liptovsky Mikulas, Slovakien. Satt under Palau flagg, hemmahamn Malakal Harbor.

2021 06 18. På resa mellan Chornomork, Ukraina - Batumi, Georgien fick fartyget maskinrumsbrand. Inga skadades och fartyget bogserades tillbaka till Chornomork.

2021 10 16. Åter i trafik.

2023 12 14. Såld till Camelot Bulkers Ltd, Istanbul, Turkiet. Satt under Palau flagg, hemmahamn Malakal Harbor.

2023 12 28. Ankom Ambelakia.

2024 01. Omdöpt till ANTEY.

2024 04 08 - 2024 04 25. Avgick Paloukia mot Ust-Luga.

2024 05 01. Överförd till Rysk flagg, hemmahamn Sochi.

2024 05. Insatt mellan Ust-Luga - Baltisjk.

M/S GREIFSWALD.

M/S GREIFSWALD.

M/S ANTEY.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Transocean.

© 2024 faktaomfartyg.