M/S GEORG OTS.

Byggd 1980 av Stocnia Szczecinska im A Warskiego, Szczecin, Polen.

Varvsnummer. B 493-1/1.

Dimensioner. 125,00 x 21,00 x 5,70 m.

Efter ombyggnad. 134,00 x 21,00 x 5,70 m.

Brt/ Dwt. 9841/ 1363.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 12549/ 4114/ 1327.

Maskineri. Fyra Sulzer-Zgoda 6 LZ40/48 dieslar.

Effekt. 12800 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 600.

Hyttplatser. 340.

Efter ombyggnad. 392.

Bilar 14.

Efter ombyggnad. 150.

Lastmeter. 315.

IMO. 7625835.

Systerfartyg. MIKHAIL SHOLOKHOV. KONSTANTIN CHERNENKO. KONSTANTIN SIMONOV.

MIKHAIL SUSLOV. LEV TOLSTOY. DIMITRI SHOSTAKOVICH.

1979 04 23. Kölsträckt.

1979 11 10. Sjösatt.

Levererades 25 maj 1980 till Estonian Shipping Company, Tallinn, Sovjet Unionen.

1980. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1986. Upplagd i Reykjavik som hotellfartyg under toppmötet mellan USA:s President och Sovjetunionens President.

1991 09 08. Överförd till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland.

1993. Ombyggd vid Kotka varv med förbättrat bildäck, renoverade hytter, samt en renovering invändigt av publika utrymmen.

1993 05 28. Insatt i trafik efter ombyggnad.

1993. Utchartrad till Hansatee, Tallinn, Estland. Insatt för Tallink mellan Tallinn - Helsingfors.

2000 12 24. Sista dagen i trafik för Tallink som har sagt upp charter avtalet.

2000 12 25. Upplagd vid Vene-Balti hamn, Tallinn, Estland.

2002 01. Så visade sig ett Norskt rederi var intresserade av att köpa fartyget, men det vart ingen försäljning till Norge.

2002 11 27. Såld till Rosmorport Fsue, (St Petersburg Shipping), St Petersburg, Ryssland.

2002 12 25. Insatt mellan St Petersburg - Kaliningrad.

2003 01. Trafiken avbröts sedan det vart isproblem.

2003 06 11 - 2010 08. Insatt mellan St Petersburg - Kaliningrad.

2010 08 28. Avgick St Petersburg mot Vladivostok via Nordost passagen.

2010 09 26. Ankom Anadyr.

2010 09 30. Avgick Anadyr.

2010 10 10. Ankom Vladivostok.

2013 01 18. Upplagd.

2013 03 06. Ankom Dzhoushan, Kina.

2014 06. Upphuggen i Kina.

M/S GEORG OTS.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till Tallink.

© 2016 faktaomfartyg.