M/S GAELIC FERRY.

Byggd 1964 av Swan, Hunter and Wigham Richardson Ltd., Wallsend, England.

Varvsnummer. 2001.

Dimensioner. 109,50 x 17,10 x 4,12 m.

Efter ombyggnad. 134,19 x 17,10 x 4,12 m.

Brt. 2760.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 3316/ 1646.

Maskineri. Två 10-cyl. Sulzer dieslar.

Effekt. 3840 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 28.

Efter ombyggnad. 44.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 44.

Lastmeter. 564.

IMO. 5427148.

1963 10 03. Sjösatt.

Levererades i januari 1964 till Atlantic Steam Navigation Co. Ltd., London, England.

1964 01. Insatt mellan Tilbury - Rotterdam/Antwerpen.

1965 07 12. Insatt mellan Felixstowe - Rotterdam.

1966 01. Öppnade en ny linje mellan Felixstowe - Amsterdam.

1971 01. Insatt mellan Felixstowe - Rotterdam.

1971 11 18. Säljs Atlantic Steam Navigation till European Ferries Group, London (Townsend Thoresen).

1972 02. Ombygg vid byggnadsvarvet med större passagerarutrymme.

1973 03. Förlängd vid byggnadsvarvet med 22,8 meter.

1973 05 18. Åter i trafik efter ombyggnad.

1980 12. Upplagd i Tilbury.

1981 11 -1981 12. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1981 12. Upplagd i Barrow.

1982 04. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1982 05 02. Insatt mellan Felixstove - Rotterdam för ett kort tag.

1982 05. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1982 11 30. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1983. Under sommaren, Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1984 05 22. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1985 01. Upplagd i Barrow.

1985 07. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1985 12 13. Upplagd i Chatham.

1986. På våren, Bogserad till Southampton.

1986 04. Ombyggd på lastdäcket för att kunna frakta över "linkspan" till Zeebrügge.

1986 04. Lastade "linkspan" vid Princess Alexandra dock, Southampton.

1986 04. Bogserades från Southampton.

1986 04 25. Ankom Zeebrügge och blir upplagd.

1987 09 10. Såld till Universal Range Shipping Co. Ltd.(Dalmeijer's Metalen B.V. Holland), Kingstown, St Vincent. Omdöpt till GAELIC.

1987 10 05. Bogserad till Vlissingen för att kopplas ihop med FLUSHING RANGE, därefter påbörjades bogseringen mot Taiwan av bogseraren MARKUSTURM.

1987 10 15. När bogseraren med fartygen på släpp kom till Biscaya bukten så mötes dom av hårt väder och bägge fartygen slet sig från bogseraren.

1987 10 19. Så var fartyget "infångade" och man kunde återuppta resan mot Taiwan.

1987 12 27. I höjd med Port Elizabeth, Sydafrika slet sig fartygen igen i hårt väder och man fick hjälp av SCIROCCO som fångade upp fartygen och man gick in till Port Elizabeth.

1987 12 31. Bogsering återupptogs.

1988 03 22. Ankom Chi Shun Hua Steel Co, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

M/S GAELIC FERRY.

Extrabild.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

© 2021 faktaomfartyg.