M/S FREE ENTERPRISE VI.

Byggd 1972 av I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.

Varvsnummer. 881.

Nya skrovets varvsnummer. 2289.

Dimensioner. 117,50 x 19,10 x 5,20 m.

Efter ombyggnad. 139,40 x 22,48 x 5,25 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4981/ 1892/ 1181.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12503/ 5941/ 2136.

Maskineri. Tre Stork-Werkspoor 8TM 410 dieslar.

Effekt. 9700 kW.

Knop 22,0.

Efter ombyggnad. 19,0.

Passagerare. 1132.

Efter ombyggnad. 1035.

Hyttplatser. 68.

Bilar. 250.

Efter ombyggnad. 370.

Långtradare. 24.

Efter ombyggnad. 50.

IMO. 7204291.

Systerfartyg. FREE ENTERPRISE VII.

1972 01 29. Sjösatt.

Levererades 15 juni 1972 till Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England. Men då man fick problem med avgaser från en av huvudmaskinerna, så gick fartyget åter till varvet för reparation.

1972 06 28. Levereras från varvet.

1972 06 30. Insatt i Townsend Thoresen trafik mellan Dover - Calais samt Dover - Zeebrügge.

1974 07 06 - 1974 09 08. Insatt mellan Dover - Boulogne på helgerna.

1978 05 08. Kolliderade med den östra piren i Dover och fick skador. gick till Rotterdam för reparation.

1985 06. Ankom Schichau-Werft AG, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad. Ett nytt skrov byggdes och överbyggnaden placerades på det nya skrovet och på så sätt fick man ett extra trailerdäck.

1985 10 22. Återlevererad efter ombyggnad.

1985 10 26. Ankom Dover och det gjordes provturer till Calais.

1985 10 28. Åter i trafik mellan Dover - Calais/ Dover - Zeebrügge.

1987 12 01. Omdöpt till PRIDE OF SANDWICH.

1987 12 31. Registrerad för P&O European Ferries Ltd., Dover, England.

1988 02. Upplagd vid Wilton Feyjennoord, Schiedam, Rotterdam på grund av strejk hos sjömännen.

1988 06. Åter i trafik.

1991 04. Såld till Howill Shipping, England. (Registrerad för BMBF (No. 15) Ltd. U.K., Dover, England). Bareboat-chartrad av P&O.

1991 12 31. Sista dagen i trafik mellan Dover - Zeebrügge.

1992 01 04. Avgick Dover mot Chatham.

1992 01. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge/ Europoort.

1992 02 28. Ankom A&P varvet, Falmouth, England.

1992 03 05. Omdöpt till PRIDE OF AILSA.

1993 03 13. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1996 06 15. Sista dagen i trafik mellan Cairnryan - Larne. Avgick sedan till Harland & Wolff, Belfast.

1996 06 15. Såld till El Salam Shipping & Trading Co, Suez, Egypten. (Registrerad för Asia Shipping Mgt. S.A., Panama).

1996 06 17. Överlämnad till dom nya ägarna.

1996 06 22. Omdöpt till PRIDE OF AL SALAM 95. Lämnar Belfast mot Egypten. 

1997. Insatt i pilgrimstrafiken mellan Suez - Jeddah.

2005 10 17. Kolliderade fartyget med Cypriotiska lastfartyget JEBEL ALI på väg från Suez till Jeddah med 1443 passagerare ombord. Fick ett ca 5 meter hål i sidan på skrovet och sjönk efter ca 3 timmar. Två personer omkom.

M/S FREE ENTERPRISE VI.

M/S PRIDE OF SANDWICH.

M/S PRIDE OF AILSA.

M/S PRIDE OF AL SALAM 95.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till El Salam Maritime.

© 2021 faktaomfartyg.