M/S FREE ENTERPRISE II.

Byggd 1965 av I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.

Varvsnummer. 502.

Dimensioner. 108,13 x 18,39 x 4,05 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5956/ 1787/ 457.

Maskineri. Två 12-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 5664 kW.

Knop 19,0.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 2.

Bilar. 230.

IMO. 6506317.

1965 01 29. Sjösatt.

Levererades 8 maj 1965 till Townsend Car Ferries Ltd, Dover, England.

1965 05 09. Ankom Dover.

1965 05 19. En tur för pressen till Calais.

1965 05 22. Insatt mellan Dover - Calais.

1966 03 17. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1967 - 1970. Insatt mellan Dover - Calais/ Zeebrügge.

1969. Under vintern, upplagd i Brügge.

1968. Går dom två rederierna Townsend European Ferries och Otto Thoresen samman och Townsend Thoresen European Ferries.

1970 03. Insatt mellan Dover - Calais.

1970 06 04. Avgick Dover mot Southampton.

1970 06 18 - 1970 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1970 07 25. Fick fartyget explosion i maskinrummet 22 sjömil utanför Cherbourg och blev inbogserad.

1970 07 28. Avgick Cherbourg mot Rotterdam för reparation.

1970 08 08. Åter i trafik mellan Southampton - Cherbourg.

1970 09 22. Upplagd i Zeebrügge.

1971 04 30. Ankom Southampton.

1971 04 30 - 1971 09 19. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1971 09 23. Provade ramperna i Le Havre.

1971 10. Insatt mellan Dover - Calais.

1971 12 31 - 1972 01 20. Utchartrad till tidningen Evening press och använd som utställningsfartyg i London.

1972 01. Upplagd i Brügge.

1972 05 19 - 1972 09 24. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1973 05 18 - 1973 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1974 01 03 - 1974 01 20. Utchartrad till tidningen Evening press och använd som utställningsfartyg i London.

1974 01. Upplagd i Southampton.

1974 04. Kortare insatts mellan Dover - Calais.

1974 06 17 - 1974 09 01. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1975. Stationerad i Dover.

1977. Under vinter blir fartyget upplagd i Tilbury.

1979 06 - 1979 09. Under sommaren. Insatt mellan Dover - Calais.

1979 09 03. Upplagd i Tilbury.

1980 04 - 1980 05. Insatt mellan Dover - Calais.

1980 05. Upplagd i Le Havre.

1980 05 - 1980 06 11. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1980 06 18 - 1980 07. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1980. Under sommaren. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1981 06 18 - 1981 07. Utchartrad till Sealink UK. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1981 09. Upplagd i Le Havre och satt till försäljning.

1982 04. Upplagd i Southampton.

1982 10. Såld till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. (Moby Lines). Omdöpt till MOBY BLU.

1982 10 14. Avgick Southampton mot Sardinien.

1983. Insatt mellan Livorno - Bastia.

1993. upplagd i Cagliari.

199?. Insatt mellan Porto S. Stefano - Bastia.

1997. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Cagliari, Italien.

2001 07. Upplagd i Cagliari.

2003 11 10. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till MOBY B och satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown, för en sista resa mot Indien.

2003 12 16. Ankom Alang, Indien.

2003 12 21. Kördes fartyget upp på stranden.

M/S FREE ENTERPRISE II.

M/S MOBY BLU.

Tillbaka till Townsend Bros Ferries.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Moby Line.

© 2014 faktaomfartyg.