S/S FREDRIK WILHEM.

Byggd 1893 av W. Rosenlew & Co, Björneborg, Finland.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 40,01 x 7,00 x 3,20.

Brt/ Nrt/ Dwt. 324/ 163/ 140

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 333/ 169/ 150.

Maskineri. En 2-cyl Rosenlew ångmaskin.

Effekt. 400 hk.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. Okänd diesel.

Effekt. 165 hk.

Knop. 8,0.

Efter maskinbyte. Mercedes diesel.

Passagerare. 200.

Hyttplatser. 14.

Efter ombyggnad.  Bilar 4.

Efter ombyggnad. 10.

IDno. 5600500.

Levererades 7 juni 1893 till W. Rosenlew & Co. Björneborg, Finland.

1893 07. Insatt mellan Björneborg - Rauma - Nystad - Åbo - Hangö - Helsingfors - Lovisa - Kotka - Viborg.

1897. Övertagen av Wasa - Nordsjö Ångbåts Ab, Vasa. 

1897. Insatt mellan Vasa - Kristinestad - Björneborg - Rauma - Nystad - Mariehamn - Stockholm, men även Åbo - Hangö - Helsingfors.

1900. Under hösten utsträcks turerna till Torneå.

1902. Såld till W. Rosenlew & Co. Björneborg, Finland efter legat upplagd ett tag i Åbo.

1902. Insatt mellan Björneborg - Viborg.

1905 04 27. Övertagen av Åbo Läns Kustångbåts Ab, Åbo. Insatt mellan Åbo - Viborg.

1910. Insatt mellan Vasa - Åbo - Viborg.

1913. Såld till Helsingfors Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till VIOLA. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1917 04 28. Övertagen av ryska Marinen som förläggningsfartyg för Tsentrobalt i Helsingfors.

1918 04 13. Övergiven av ryssarna i Helsingfors. Åter till Helsingfors Ångfartygs Ab, Helsingfors.

1920. Rederiet uppgår i Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn, samt veckoslutskryssningar till Hogland.

1940 10 18. Såld till Fritz A Westerlund, Åbo, efter ha legat upplagd i Åbo sedan krigsutbrottet.

1941 07 31. Överförd till Ångbåts Ab Åland, Åbo. Insatt mellan Åbo - Mariehamn.

1944 10. VIOLA rekvirerad av den allierade kontrollkomissionen.

1945 09. Återlevererad till ägarna och insatt mellan Åbo - Mariehamn.

1946. Ombyggd med ett café på förkant av promenaddäcket.

1947 07 - 1947 10.  Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm, även Degerby på Åland angjordes för att ta upp post.

1948 06 - 1948 07. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1953 05 17. Så övertar fartyget passagerarna från grundstötta S/S AALLOTAR vid Gullkrona fjärd.

1955 02 26. Såld till Rederi Ab Wasa-Umeå - Varustamo Oy Vaasa-Uumaja, Vasa, Finland för FIM 5 milj. 

1955 05. Övertagen i Åbo, omdöpt till KORSHOLM II.

1955 05 23 - 1955 10 01. Insatt mellan Vasa - Umeå, premiärturen försenad med två veckor på grund av isläget i Kvarken,

1955 06 02. Öppnar Vasabåtarna den nya linjen Vasa - Örnsköldsvik.

1956 05 20 - 1956 09 28. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1956 06 12. Startar nya linjen mellan Vasa - Härnösand. Men linjen läggs ner 8 augusti samma åt på grund av dålig lönsamhet.

1956 06. Gjorde två charter kryssningar mellan Kristinestad - Sundsvall.

1956. Under hösten moderniseras fartyget för att kunna ta fler bilar, samt förses samtidigt med oljeeldning.

1957 05 20 - 1957 09 28. Insatt mellan Vasa - Umeå. 

1957 06. Uthyrd för resa Kristinestad - Sundsvall.

1958. Insatt i sommartrafik mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik.

1961. Även sommartrafik Vasa - Holmsund.

1962 10 18. Såld till Suomen Merivoimat, som modersfartyg. Pris FIM 3,5 milj.

1967. Såld på auktion till Kaarinan Romuliike, Åbo för FIM 7 000.

1968. Ombyggd i Åbo till lastfartyg för grus- och sandtransporter. Ett lastrum och grönmålad.

1968 10 29. Omdöpt till MESSINA I. Registrerad på Laivanisännistöythiö Messina, Pargas.

1978 05 01. Såld till Herald Gustavsson, Kimito.

1998. Upphuggen i Tykö.

S/S VIOLA.

S/S KORSHOLM II.

Tillbaka till Fåa.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

© 2018 faktaomfartyg.