M/S FRAUKE.

Byggd 1940 av Otto Kuczewski, Königsberg, Tyskland.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 40,97 x 10,34 x 2,84 m.

Efter förlängning. 43,50 x 10,34 x 2,84 m.

Efter förlängning. 48,10 x 10,34 x 2,84 m.

Brt. 411.

Efter ombyggnad. Brt. 395.

Maskineri. Två Deutz dieslar.

Effekt. 500 hk.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. En 8-cyl, MWM diesel.

Effekt. 772 kW. 

Passagerare. ?.

Bilar. ?.

Levererades 1940 till Deutsche Luftwaffe, Pillau, Tyskland.

1940. Insatt mellan Pillau - flygfältet Neutief.

1945 05. Upplagd i Travemünde vid krigsslutet.

1947. Såld till Deutsche Reichsbahn, Tyskland. 

1947. Ombyggd vid Nobiskrug Werft, Rendsburg, Tyskland.

1949. Registrerad för Deutsche Bundesbahn, Fehmarnsund. Omdöpt till SCHLESWIG-HOLSTEIN.

1949 09 27. Insatt mellan Grossenbrode - Lütjenbrode.

1951. Registrerad för Deutsche Bundesbahn Bahnbetriebswerk Heiligenhafen, Heiligenhafen.

1957 11 11. Vid försök att hjälpa den grundstötta färjan DEUTSCHLAND i Grossenbrode, så tar vinden tag i fartyget så det går på grund och tar in vatten.

1957 11 18. Kommer fartyget loss och bogseras till varv för reparation.

1963 04 30. Sista dagen i trafik i Fehmarnsund, Därefter upplagd i Puttgarden.

1965 09 01. Såld till F. Giuffre, Castellamare di Stabia, Italien. 

1965 09. Ombyggd. 

1966. Omdöpt till FERRY CAPRI och insatt mellan Neapel - Capri. 

1985. Registrerad för Ferry Capri di F. Giuffre Armatore, Castellamare di Stabia, Italien.

1987. Registrerad för Giuffre & Lauro S.r.L., Castellamare di Stabia, Italien.

1992. Registrerad för Servizi Marittimi Liberi Giuffre & Lauro S.r.l., Castellamare di Stabia, Italien.

2008 07. Upphuggen i Naples, Italien.

M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN.

M/S FERRY CAPRI.

Tillbaka till Deutsche Bundesbahn.

© 2017 faktaomfartyg.