M/S FJORDBUSSTO.

Byggd 1946 av Kristiansands Mekaniske Verkstad, A/S, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer. 181.

Dimensioner. 29,62 x 5,62 x 2,18 m.

Brt/ Nrt. 117/ 60.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 140/ 71.

Maskineri. Tre GM 6.71 dieslar.

Effekt. 370 hk.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBA 8M 517 dieslar.

Effekt. 343 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 200.

KM RN. 12655.

IMO. 5148601.

Systerfartyg. SÆBØ.

Levererades i december 1946 till A/S Bergen-Hordaland Fjordbuss, Bergen, Norge.

1948 02 19. Genom sammanslagning av rederier, överförd till Alversund & Manger Dampskipslag A/S, Bergen, Norge.

1951 10 18. Genom sammanslagning av rederier, överförd till A/S Bergen-Nordhordland Trafiklag, Bergen.

1953 11 30. Omdöpt till HERDLA.

1954. Grundstötte fartyget i Berglandsundet.

1959. Ombyggd.

1961. Nytt maskineri.

1972 06 26. Omdöpt till MANGER.

1974 01 01. Rederiet byter namn till A/S Bergen-Nordhordland Rutelag, Bergen, Norge.

1979. Såld till Nils Agasöster, Rubbestadsneset, Norge. Omdöpt till BREMMENHOLM.

1980 01 11. Såld till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping. Omdöpt till GÖTA LEJON.

1980. Insatt mellan Söderköping - Mem - Arkösund, Söderköping - Norsholm.

1982. Såld till Rederi Ab Göta Lejon, Norrköping.

1992. Överförd till Rederi Ab Östgöta Sjö. Omdöpt till LEJON TVÅ.

1993 02. Går Rederi Ab Östgöta Sjö i konkurs.

1993. Såld till Rederi Ab Göta Lejon, Norrköping. Omdöpt till GÖTA LEJON.

1993 12. Omdöpt till WASA LEJON.

1998. Övertagen av Stockholm Cruise Line.

M/S GÖTA LEJON.

Tillbaka till Rederi Ab Göta Lejon.

© 2016 faktaomfartyg.