M/S FINNROSE.

Byggd 1980 av Oskarshamns Varv Ab, Oskarshamn.

Varvsnummer. 428.

Dimensioner. 192,59 x 27,03 x 8,41 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 13375/ 5487/ 18541.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 33163/ 17966/ 10600.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 33163/ 17996/ 18541.

Maskineri. Två Cegielski-Sulzer 6RND 68M dieslar.

Effekt. 15900 kW.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 240.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 214.

Trailers. 226.

Lastmeter 3058.

IMO. 7822859.

Systerfartyg. FINNHAWK.

1980 01 22. Sjösatt.

1980 06 24. Döpt av Fru Liisa Lanu.

1980 06 27. Utleasad av AB Skärhamns Oljetransporter, Skärhamn till Merivienti Oy, Helsingfors på 5 år med köpoption.

Levererades 27 juli 1980 till Ab Skärhamns Oljetransporter (OT-Gruppen), Skärhamn.

1980 07. Insatt i Atlanticargo trafik.

1981 12 29. Såld till Merivienti Oy (Enso-Gutzeit Oy), Helsingfors, Finland.

1985 09 02. Såld till South Atlantic Cargo Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. (Oy Finnlines Ltd).

1989 09 20. Såld till Windspoint Shipping Co Ltd, Gibraltar (Rederi AB Nordö-Link, Malmö).

1989 12 23. Ankom fartyget Polish Marin Yard, Gdynia, Polen för ombyggnad till sin nya trafik som innebar bla ombyggnad i fören så att järnvägsvagnar kan lastas/lossa och mer passagerarutrymmen. Fanns även på planer på att bygga om fartyget till kryssningsfärja, men som tur va så blev det inte av nåt av dom planerna.

1990 04 06. Såld till Rederi Ab Nordö-Link, Malmö.

1990 04 23. Omdöpt till LÜBECK LINK.

1990 04. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

1995 04 07. Kolliderade med kajen och fick en läcka.

2005 08. Varvsöversyn i Landskrona, samtidigt ommålad i Finnlines målning.

2006 04. Varvsöversyn i Göteborg.

2007 04 26. Såld till Channel Ferries, Ltd, London, England för leverans tredje kvartalet 2007.

2007 08 27. Sista dagen i trafik. Avgick därefter mot Liverpool.

2007 08 31. Ankom Birkenhead, men fick ligga på redden ca en vecka innan man kom in till varvet.

2007 09. Ombyggd vid Cammel Lairds, Birkenhead.

2007 09. Övertagen av Channel Ferries, Ltd, London, England. Omdöpt till ROPAX 2.

2008 02. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea. Insatt mellan Vigo - St Nazaire.

2008 05. Såld till Ropax 2 KS, Oslo, Norge. (Engelsk flagg, hemmahamn London).

2008 08 14. Avgick Falmouth mot Västafrika via USA.

2008 11. Utchartrad till ERSAL (European Red Sea Africa Line).

2008 12 12. Uppankrad utanför Las Palmas.

2009 04 04 - 2009 04 13. Avgick Gran Canaria mot Tuzla, där fartyget blir upplagt.

2009 06 07. Ankom Pireus redd.

2009 10. Utchartrad till Adriatic Lines. Insatt mellan Corinth - Ravenna.

2010. På våren, upplagd i Ravenna. 

2010 12 08. Utchartrad till NEL Lines. Insatt mellan Trieste - Durres.

2011 02 04. Upplagd i Astakos.

2011 03 16. Omdöpt till OLYMPUS.

2011 03 17. Ankom Igoumenitsa.

2011 03. Insatt för Nel Line/ Ventouris Ferries mellan Bari - Igoumenitsa.

2012 08. Utchartrad till Sisa Shipping. Insatt mellan Suez - Duba.

2013 06 13. Upplagd i Ababiya.

2017 12. Såld till Indiska upphuggare.

2017 12 28. Kördes fartyget upp på stranden.

M/S FINNROSE.

Ritningsförslag på ombyggnad till kryssningsfärja.

M/S LÜBECK LINK. 

M/S LÜBECK LINK. 

M/S ROPAX 2.

Tillbaka till OT Rederiet.

Tillbaka till Atlanticargo.

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Acciona.

Tillbaka till Adriatic Lines.

Tillbaka till Nel Lines.

Tillbaka till Ventouris.

© 2017 faktaomfartyg.