M/S FINLANDIA.

Byggd 1967 av Oy Wärtsilä Ab, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer 383.

Dimensioner. 153,00 x 20,00 x 5,60 m.

Efter ombyggnad. 156,70 x 20,00 x 5,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8583/ 4383/ 1715.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 10311/ 5597/ 1715.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZH 40/48 dieslar.

Effekt. 12060 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1000.

Efter ombyggnad. 509.

Efter ombyggnad. 515.

Hyttplatser. 647.

Efter ombyggnad. 576.

Efter ombyggnad. 515.

Bilar. 321.

Efter ombyggnad. 0.

Långtradare.36.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 6622458.

1965 04 08. Beställd.

1966 08 25. Sjösatt och döpt av Fru Louise Ehnrooth.

Levererades 10 maj 1967 till Finska Ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland i en ceremoni till sjöss i utanför Gråhara.

1967 05 25. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.

1968 01 23. Fartyget kolliderar med västtyska lastfartyget Brook i Gustavsvärd. Brook skadas, Finlandia i det närmaste oskadad.

1968 06 27. Räddar två danskar från en brinnande motorbåt, 3 nm från Stevns. Enligt de räddade hade ett tiotal fartyg ignorerat deras signaler samt det att båten stod klart i lågor!

1968 12 02. Första fartyg att dockas i Valmets nya 12.000 tons docka vid Skatudden, Helsingfors.

1970 03 24. Sjukdomsfall ombord. Patient hämtas med helikopter från Finlandia utanför Gotland. Patienten förs till Visby.

1970 05 31. Får brand i maskinrum då fartyget befinner sig på Finska viken. Släcks av besättningen. Driver ca. 3 timmar.

1971 02 17. Dockning och reparationer på Eriksbergs varv, Göteborg. Försätts ej i blockad, trots en pågående metallstrejk i Finland.

1972 04 03. FINLANDIA i svår storm utanför Dagö fyr. Tankbil på bildäck välter, krossar fyra personbilar.

1972 11 19 - 1972 11 21. En tur mellan Helsingfors - Stockholm (Chartrad av Silja Line?).

1974 02 06 - 1974 03. Dockas och ombyggs. Bl.a. installeras fenstabilisatorer. Åter i trafik i slutet av mars, under tiden ersatt av IILMATAR.

1975 06 16. Såld till Enso-Gutzeit Oy, Helsingfors, Finland. Insatt för Finnlines mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.

1975 07 01. Brand i kabyssen då FINLANDIA är i Travemünde. Kabyssen, Telegrafistens hytt samt befälmässen skadas. Repareras i Kiel.

1975 09 13. FINLANDIA sydväst om Gedser. räddar 7 personer från den sjunkande tyska fritidsbåt Jan II.

1975 09 27. Räddar 2 östtyska flyktingar från en gummibåt söder om Gedser. Tar dem till Travemünde.

1977 05 - 1977 08. Utchartrad till TT-Saga linjen. Insatt mellan Helsingborg - Malmö - Travemünde.

1977 08 17. Personalen sägs upp eftersom FINLANDIA blir överflödig p.g.a. FINNJET leverans.

1977 10. Under en av dom värsta stormarna under hösten det året på Östersjön, så upptäcktes en liten motor båt i vågorna, Dom la sig så att motor båten låg i lä och undrade ifall personen var i nöd, I motorbåten var det en äldre herre, som absolut inte ville ha hjälp, Så Kaptenen beslöt att åka vidare.

1977 11 02. Insatt som lastfärja mellan Helsingfors - Köpenhamn - Lübeck under sju veckor.

1978 09 05 - 1979 01 03. Ombyggd till kryssningsfartyg vid Wärtsiläs Åbo-varv. Pris 24 miljoner innefattar uppfräschning av hytter, ersättande av plattformsbildäcket med nya hytter, Ombyggnad av skorstenen, samt "blindskorstenen" togs bort, bogporten svetsades igen, samt anpassning till kryssningstrafik. Omdöpt till FINNSTAR.

1979 01 08. Insatt i kryssningstrafik på Medelhavet och Afrikas västkust. Vintern i Finnlines regi, våren och hösten uthyrd av Hapag-Lloyd Tours. Kryssar på Medelhavet och längs norska kusten. Sommartid gör hon kryssningar till Leningrad, Slite och Tallinn baserad i Helsingfors.
Högsäsong insatt Helsingfors - Slite - Köpenhamn. Hösten speciellt kryssningar till Israel och Egypten.

1979 11 19. Första finska kryssningsfartyg att passera ekvatorn.

1980 09 12. På grund av den finska sjöfarts-strejken och de nya villkoren som därmed togs fram, blir kryssningstrafiken dyr. Fartygets sista kryssning slutar i Barcelona.

1980 09 14. Upplagd i Toulon, Frankrike.

1981 05 27. Såld till Loke Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till INNSTAR.

1981 08 18. Ankommer Aalborg Værft A/S, Ålborg Danmark för ombyggnad.

1982 04. Såld till J. Lauritzen A/S, Norge. Omdöpt till PEARL OF SCANDINAVIA. Redad av Loke Shipping Co Ltd, Nassau Bahamas.

1982 06. Insatt på kryssningar i Hongkong och Singapore.

1987 04. Såld till Ocean Cruise Lines Ltd, Nassau, Bahamas.

1988 01 05. Ankom Sembawang, Singapore för ombyggnad.

1988 02 14. Omdöpt till OCEAN PEARL.

1990 04. Såld till Croisières Paquet, Nassau, Bahamas.

1992. Registrerad för Sodimarit S.A., Nassau, Bahamas.

1994 02. Omdöpt till PEARL, samt registrerad i Frankrike, hemmahamn Toulon. Kryssningar i Asien.

1995 09 14. Avgick Singapore mot Mariotti Werft, Genua, Italien för ombyggnad.

1995 11 12. Såld till Costa Crociere Spa, Genua, Italien (registrerad för Prestige Cruises N.V., Nassau, Bahamas). Omdöpt till COSTA PLAYA.

1995 11 12. Insatt på kryssningar i Karibien.

1998 01. Såld till Mega Wave International Ltd, Hong Kong (satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau). Omdöpt till ORIENTAL PEARL.

1999 08. Såld till Costa Crociere S.p.A. Nassau, Bahamas. Omdöpt till JOY WAVE.

2000 11. Såld till Eurasia International (China), Ltd Partnership, Hong Kong. (registrerad för Pleasure Road Profits Ltd., Nassau, Bahamas). Nassau, Bahamas. Omdöpt till GOLDEN PRINCESS.

2000 11. Insatt som Casino fartyg med utgångshamn Hong Kong.

2009 07. Såld till Kinesiska upphuggare.

M/S FINLANDIA.

M/S FINNSTAR.

M/S PEARL OF SCANDINAVIA.

M/S OCEAN PEARL.

M/S GOLDEN PRINCESS.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Saga Linjen.

Tillbaka till Costa Crociere.

© 2011 faktaomfartyg.