M/S FENRIS.

Byggd 1940 av Finnboda Varf Ab, Nacka.

Varvsnummer. 324.

Dimensioner. 95,74 x 13,62 x 4,84 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2009/ 1033/ 3375.

Maskineri. Två Atlas-Polar M47m dieslar.

Effekt. 2450 hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. 3

RN. 8460.

IDno. 5113694.

Systerfartyg. FROSTE. FENJA. FYLGIA. ÄLVSNABBEN.

1940 06 20. Sjösatt. Gudmor Fru Vega Nothin.

Levererades 16 december 1940 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Fartyget blir upplagd direkt på grund av andra världskriget.. 

1942 08. Efter medgivande av de krigförande länderna kunde FENRIS sättas i Röda Korstrafik mellan USA/Kanada och Grekland.

194?. Efter 2:dra världskriget, Insatt mellan syd- och nordamerikanska hamnar i samtrafik med Red AB Fredrika.

1959 10 08. Kolliderade i tät tjocka utanför Holländska kusten med DRAKA. Trors skadorna kunde FENRIS fortsätta.

1966 11 08. Såld till Ignazio Messina & Co S.A.S, Genua, Italien. Omdöpt till STEFANOEMME.

1974. Såld till Acheos Maritime Co, Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till SPIRIT.

1975. Såld till Karmenaki Marine Co, Limassol, Cypern. Omdöpt till CARMEN FONTANA.

1976. Omdöpt till FONTANA.

1976. Såld till Kefalliniki Union Corp (Gerassimons Agoudimos), Pireus, Grekland. Omdöpt till KEFALLONIA.

1979 08. Såld till Messrs Bacopoulos, Eleusis, Grekland för upphuggning. 

M/S FENRIS.

M/S FENRIS.

M/S CARMEN FONTANA.

Tillbaka till rederi Ab Svea.

Tillbaka till Ignazio Messina.

© 2020 faktaomfartyg.