M/S FÄRJA 61/308.

Byggd 1979 av Ab Åsi-Verken, Åmål.

Varvsnummer. 125.

Dimensioner. 38,20 x 9,00 x 3,10 m.

Efter ombyggnad. 40,70 x 9,12 x 3,21 m.

Brt. ?.

Efter ombyggnad. Brt. 260.

Maskineri. Fyra Scania DSI11 dieslar.

Effekt. 794 kW.

Knop 9,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D16C-A dielsar.

Effekt. 1100 kW.

Knop. 9.

Passagerare. 160.

Efter ombyggnad. 198.

Bilar 22.

Efter ombyggnad. 20.

IMO. 7806063.

Levererades 1979 till Statens Vägverk, Stockholm.

1979 - 1997 08 15. Insatt mellan Skenäs - Säter.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till SVEA.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.

1997 08 15. Reservfärja för Blidö leden. Omdöpt till ULRIKA.

2003. Ombyggd vid Oskarshamns Varv.

2003 10 08. Insatt mellan Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö.

2004 12 13. Grundstöter strax före kl. 07.00 i kraftig dimma mellan Hyppeln och Rörö. Ingen av de 4 passagerarna skadas. Får mindre  skrovskador, tar sig loss för egen maskin och körs senare till varv i Göteborg för reparation.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm.

2016. Ombyggd vid Fridhems varv.

M/S FÄRJA 61/308 ULRIKA.

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.