M/S FÄRJA 61/294.

Byggd 1973 av Ab Åsi-Verken Åmål.

Varvsnummer 102.

Dimensioner. 54,01 x 11,72 x 3,00 m meter.

Efter ombyggnad. 64,01 x 12,43 x 3,45 meter.

Brt/ Nrt. 369/ 153.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 382/ 127

Maskineri. Två Nohab dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Två Mitsubishi S6R2 dieslar.

Effekt. 960 kW.

Knop 10,5.

Passagerare 250.

Bilar. 48.

Efter ombyggnad 58.

KM RN. 11339.

Systerfartyg. FÄRJA 61/268. FÄRJA 61/269. FÄRJA 61/271. FÄRJA 61/289. FÄRJA 61/292. FÄRJA 61/295. 

Levererades 1 juli 1973 till Statens Vägverk Stockholm.

1973 07. Insatt mellan Adelsö - Munsö.

1978 - 1983. Insatt mellan Ljusterö - Östanå.

1983 - 1992 09 08. Reservfärja på leden Ljusterö - Östanå.

1988. Fick namnet FREJA inofficiellt.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst ,Vaxholm. Omdöpt till FREJA.

1992 09 08 - 1993 05 17. Ombyggd vid Kockums Varv, Malmö (förlängdes, breddas, ny styrhytt, nytt maskineri). 

1993 05 17 - 1993 06 30. Insatt mellan Ljusterö - Östanå.

1993 06 30 - 1994 05 01. Insatt mellan Öregrund - Gräsö.

1994 05 01 - 1995 12 30. Insatt mellan Ljusterö - Östanå.

1995 12 30. Insatt mellan Slagsta - Jungfrusund.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.

2010 04 01. Överförd till Trafikverkets Färjerederiet, Vaxholm.

2010 09 30. Efter avgång från Slagsta så väjer man för en en fritidsbåt i dimma och kommer för nära Korpberget och akterklaffen samt portalen för en smäll, dock är skadorna lindriga.

2011 10 15. Insatt mellan Fårösund - Broa.

2015. Insatt mellan Slagsta - Jungfrusund.

2015 07 16. Vid angörning vid Jungfrusund, så fick färjan någon typ av maskinproblem och körde upp på land bredvid rampen i Jungfrusund. Kom loss efter några timmar och togs ur trafik för teknisk undersökning.

M/S FÄRJA 61/294 FREJA.

Tillbaka till Vägfärjor

© 2014 faktaomfartyg.