M/S FÄRJA 61/291.

Byggd 1972 av Kalmar Varv Ab, Kalmar.

Varvsnummer 429.

Dimensioner. 65,07 x 13,72 x 3,45 m.

Efter ombyggnad. 75,05 x 14,35 x 3,45 m.

Brt. ?.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 367/ 132.

Maskineri. Två Nohab SF 13 SRS-F dieslar.

Efekt. 662 kW.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. Fyra Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 794 kW.

Knop 10,0.

Efter maskinbyte. Två Mitsubishi S6R2 dieslar.

Effekt. 960 kW.

Knop. 10,5.

Passagerare. 220.

Efter ombyggnad. 300.

Efter ombyggnad. 298.

Bilar. 58.

Efter ombyggnad 66.

Efter ombyggnad. 48.

KM RN. 11249.

IMO. 9111515.

Systerfartyg. FÄRJA 61/296.

Levererades 1972 till Statens Vägverk Stockholm.

1972. Insatt mellan Öckerö - Lilla Varholmen.

1980 04 - 1981 11. Insatt mellan Stenungsund - Almön.

1981 - 1993 06 30. Insatt mellan Öregrund - Gräsö.

1988. Fick namnet FREDRIKA inofficiellt.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till FREDRIKA AF GRÄSÖ

1993 06 30 - 1994 05 01. Ombyggd vid Tenö varv varvid färjan förlängs, breddas samt förses med ny styrhytt.

1994 05 01. Omdöpt till VERONICA. Insatt mellan Öregrund - Gräsö.

1996. Registrerad för Vägverket Färjerederiet avdelning öst, Vaxholm.

2005 02 04. Insatt mellan Jungfrusund - Slagsta.

2005 02 15. Så uppstår det rökutveckling från maskinrummet, visade sig vara ett brustet kylvattenrör, som bytts ut.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm.

2011 04 15. Invigningstur på leden Slagsta - Tyska Botten som är en tungtransportsled för tunga fordon som inte får passerar Essingeleden.

2012 02 28. Insatt mellan Öregrund - Gräsö.

2014 04 26. Insatt mellan Jungfrusund - Slagsta.

2015 03. Insatt mellan Östanå - Ljusterö.

2015 07 09. Fick fartyget en minde brand i en av drivremspaketen.

M/S FÄRJA 61/291 VERONICA.

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2014 faktaomfartyg.