M/S FÄRJA 62/287.

Byggd 1971 av Ab Åsi-Verken, Åmål.

Varvsnummer. 97.

Dimensioner. 54,02 x 9,02 x 2,37 m.

Brt/ Nrt. 300/ 134.

Efter omklassning. GT/ NT. 680/ 79.

Maskineri. Två Nohab-Polar SF 13 RS-F dieslar

Effekt. 714 kW.

Knop. 7,0.

Passagerare. 200.

Bilar. 36.

Efter ombyggnad. 44.

KM RN. 11228.

IMO. 8858489.

1971 03 15. Kölsträckt.

Levererades 30 augusti 1971 till Statens Vägverk, Stockholm.

1971 09. Insatt mellan Seskarö - Kuusitiipuri.

1979. Såld till Umeå kommun, Holmsund. Omdöpt till DÖBELN.

1979. Insatt mellan Obbola - Holmsund.

1989. Såld till Rydstafors Ab, Ekerö. 

1990 03 28. Gjorde fartyget en provtur mellan Jungfrusund - Slagsta med inbjudna politiker, därefter upplagd

1990 07 05. Omdöpt till OLOF TRÄTALJA (Namnet aldrig påmålat).

1991 01 01. Sjönk färjan vid bryggan i Slagsta.

1991 01 22. Lyfte pontonkranen LODBROK upp färjan. 

1991 01. Ställer Rydstafors Ab, Ekerö in betalningarna.

1991 02 08. Övertagen av Marin & Haverikonsult KA Ab, Farsta för 1,350,000 SEK.

1991 02. Förd till Gåshaga varv för renovering.

1991 08 09 - 1991 08 18. Så används färjan som utskjutningsramp för fyrverkerierna under Vattenfestivalen. Hade namnet DÖBELN målat på skrovet.

1992 10 27.  Såld till Adriatic General Shipping Co Ltd, Monrovia, Liberia. Omdöpt till ŽIGLJEN.

1992 10 28. Gick till Kummelnäs varv för bla montera bort färjklaffarna inför den långa resan.

1992 11 05. Avgick Kummelnäs varv mot Kroatien.

1993 01. Ankom Kroatien.

1993. Insatt i Jadrolinija trafik (Kroatisk flagg, hemmahamn Rijeka).

2002. Insatt mellan Prizna - Žigljen.

2008. Såld till Viadukt Doo, Rijeka, Kroatien.

2012. Upplagd i Pelješac.

2019. Såld till Alveus Capital Doo, Rijeka, Kroatien på auktion.

2020. Används för transpoter av farlig gods till olika öar i Kroatien.

M/S DÖBELN.

M/S OLOF TRÄTALJA.

M/S ŽIGLJEN.

Tillbaka till Vägfärjor.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2022 faktaomfartyg.