M/S FÄRJA 61/277.

Byggd 1969 av Kalmar Varv Ab Kalmar.

Varvsnummer 424.

Dimensioner. 54,02 x 11,72 x 2,38 meter.

Brt. 350.

Maskineri. Sex Scania-Vabis D11 dieslar.

Effekt. 662 kW.

Knop. ?

Efter maskinbyte. Fyra Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 794 kW.

Knop 8,0.

Passagerare. 250.

Bilar. 48.

RN. 11042.

Systerfartyg. FÄRJA 61/272.  FÄRJA 61/279. FÄRJA 61/280. FÄRJA 61/290.

Levererades 12 februari 1969 till Statens Vägverk Stockholm.

1969 02. Insatt mellan Ljusterö - Östanå.

1970 - 1971 12. Insatt mellan Vaxholm - Rindö.

1972 - 1974 04 30. Insatt mellan Rindö - Stenslätten.

1974 04 30 - 1978. Reservfärja för leden mellan Vaxholm - Rindö.

1978. Insatt mellan Munsö - Adelsö.

1984 02 03 - 1984 08 05. Ombyggd vid Tenö varv med linstyrning och nya torn.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till LINNEA.

1993 01 10 - 1993 06 10. Ombyggd vid Tenö varv med bland annat ny styrhytt.

1994. Omdöpt till LINÉA.

1996. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.

2006 05. Upplagd/ Reservfärja.

2006 10 - 2006 11. Insatt mellan Munsö - Adelsö under ordinarie färja ombyggnad.

2007 06. Reservfärja för Furusundsleden.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket färjerederi, Vaxholm.

2011 08. Utchartrad till Vänersborgs kommun.

2011 08 12. Avgick Tenö varv mot Vänersborg.

2011 08 26 - 2011 09 19. Låg som tillfällig bro mellan Vänersborgs Centrum - Blåsut under tiden man reparerar Dalbobron.

2011 09 24. Åter vid Tenö varv för att få tillbaka sina ordinarie ramper.

2011 09 28. Reservfärja.

201?. Ombyggd vid Tenö varv.

2014 08 19. Insatt mellan Tynningö - Norra Lagnö.

M/S FÄRJA 62/277 LINÉA.

Tillbaka till Vägverket.

© 2015 faktaomfartyg.