M/S FÄRJA 62/274.

Byggd 1969 av Waplans mekaniska verkstad AB, Nälden.

Varvsnummer. 12.

Dimensioner. 54,00 x 13,70 x 2,50 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 316/ 142.

Maskineri. Tre Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 551 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D12-450 dieslar.

Effekt. 661 kW.

Knop. 9,0.

Passagerare. 180.

efter ombyggnad. 148.

Bilar. 48.

Efter ombyggnad. 40.

KM RN. 11181.    

Levererades i november 1969 till Statens Vägverk, Stockholm. Monterades ihop vid Dvärsätt.

1969 11. Utchartrad till Östersunds elverk som arbetsplats för lagning av elkabeln mellan Östersund och Frösön.

1969 12. Insatt mellan Frösön - Genvalla.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.

1992 01 15. Under en resa mellan Frösön och Genvalla går en av draglinorna av i den hårda blåsten. De 30 passagerarna som finns ombord blir sittande i det 1090 meter breda sundet i några timmar innan man kan angöra Genvalla sedan vinden avtagit.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Omdöpt till FRÖJA.

1998 09 16. Sista dagen i trafik mellan mellan Frösön - Genvalla.

1998 09. Insatt mellan Isön - Norderön.

2003 09 01. Ankom Härke slip, Frösön för ombyggnad. Fartyget fick bland annat ny styrhytt som hade tillverkats vid Fridhems varv, Lysekil. Nytt maskineri.

2004 05. Åter i trafik mellan Isön - Norderön.

2010 04 01. Överförd till Trafikverkets Färjerederiet, Vaxholm

M/S FÄRJA 62/274 FRÖJA.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.