M/S FÄRJA 62/234.

Byggd 1960 av Hjälmare Kanal & Slussverk, Arboga.

Varvsnummer. 509.

Dimensioner. 23,00 x 7,00 x 1,10 m.

Efter ombyggnad. 31,00 x 7,00 x 1,10 m.

Maskineri. En Volvo Penta D70 b diesel.

Effekt. 75 hk.

Knop. 5,0.

Passagerare. 75.

Bilar 12.

Systerfartyg. FÄRJA 62/241. FÄRJA 62/248. FÄRJA 61/250. FÄRJA 62/253. FÄRJA 62/265.

Levererades 16 juni 1960 till Kungliga Väg och Vattenstyrelsen, Stockholm.

1960. Insatt mellan Lagnöström - Lagnö.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1969. Kopplas samman med färja 62/210 för större kapacitet.

1975. Insatt mellan Stegeborg - Norrkrog. 

1976. Ombyggd och förlängd med 8,0 meter, Osäkert ifall det är färja 62/210 som skar ner i bitar för att förlänga 62/234.

1977. Insatt mellan Stegeborg - Norrkrog.

1992. Överförd till Vägverket, Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till LOVISA.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederi, Vaxholm.

2004. Upplagd.

2004 10 07. Såld till Gryts Varv & Marina Ab, Gryt. Skärs ner till pråm.

M/S FÄRJA 62/234 LOVISA.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.