M/S EUROPA.

Byggd 1993 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer. 627.

Dimensioner. 201,78 x 32,60 x 6,80 m.

GT/ NT/ DWT. 59912/ 41309/ 4650.

Maskineri. Fyra MAN B&W 6L58/64 dieslar.

Effekt. 31800 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 3123.

Efter omklassning. 3123.

Hyttplatser. 3746.

Efter ombyggnad. 3696.

Bilar. 400.

Efter ombyggnad. 350.

Lastmeter. 932.

IMO. 8919805.

Beställd av Rederi Ab Slite, Slite.

1991 12 06. Kölsträckt.

Detta fartyg var nästan klar för leverans av slutet av 1992 när den Svenska regeringen devalverade kronan med 10%. Plötsligt vart fartyget med en gång 400 miljoner kronor dyrare. Detta på grund av att kontraktet var skrivet i D-mark.

1993 01 23. Sjösatt och utbogserad från byggdockan.

1993 01. Varvet tog över fartyget och bildar ett eget rederi Papenburg Shipping Kb. Överförd sen till Fährschiff Europa Kb (Papenburg Fährschiffsreederei G.m.b.H & Co, Papenburg), Papenburg, Tyskland med stöd från tyska banker.

Rederi Ab Slite skulle då få bareboat-chartra fartyget, men kravet var att den svenska banken som hade lånen (Nordbanken) skulle ingå i affären men dom nekade till den affären, Då vart fartyget förlorat för Rederi Ab Slite.

I stället bareboat-chartras fartyget ut till Oy Silja Line Ab, Mariehamn istället. Det har spekulerats en massa om att Silja visste om det hela eftersom när Slite rederiet förlorade fartyget så tog Silja över det snabbt. I styrelsen för PK banken (Nordbanken) satt det en person som även satt i styrelsen för Silja Line (EffJohn). Och spekulations mässigt så kan man tänka att, bättre sätta Myrstens i konkurs och slippa en konkurrent så att det andra rederiet klarar sig. Rederi Ab Slites problem började när Wärtsiläs Varvet gick i konkurs. KALYPSO vart dyrare än beräknat, så också Siljas nybyggen. Wärtsilä hade räknat på lågt fartygsplåts priset.

Nordbanken trodde inte att Rederi Ab Slite skulle klara av att betala sina lån. Dessutom så trodde inte (!) Nordbanken på att fartygen var så mycket värda, därför nekades Slite mer lån. i april 1993 gick tyvärr rederiet gick i konkurs.

Rederi Ab Slite skulle ha satt in EUROPA mellan Stockholm - Helsingfors, men planer fanns på kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn. Det var meningen också att fartyget skulle ha visats upp på Västkusten (Göteborg) innan den kom till Ostkusten, samt då visas upp i Slite (Vet inte om den skulle legat på redden i Slite, eftersom hamnen inte har tillräckligt djup). 

1993 02 23. Startade bogsering från varvet till Emden på floden Ems.

1993 02 25. Provturer.

Levererades 5 mars 1993 till Papenburger Fährschiffs-reederei GmbH & Co, Papenburg, Tyskland.

1993 03 05. Döpt till SILJA EUROPA i Hamburg, Tyskland.

1993 03 06. Registrerad för Fährschiff Europa KB, Mariehamn, Finland (dotterbolag till Papenburger Fährschiffs-reederei GmbH, Papenburg). Utchartrad på en "demise charter" till Oy Silja Line Ab, Mariehamn, Finland under en 10 års period med köp option.

1993 03 13. Vip kryssning mellan Helsingfors - Tallinn.

1993 03 14. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm.

1995 01 12. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1995 01 13. Går fartyget på grund i närheten av Furusund, Detta på grund av fel i styrelektroniken. Kommer loss för egen maskin och fortsätter in mot Stockholm. Där tas fartyget ur trafik och går till Nådendal för reparation.

1995 01 18. Åter i trafik.

1995 07. Ändras charterkontraktet till Silja Line Oy, Åbo (Hemmahamn Mariehamn)

1999 07 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2000 01. Ombyggd vid Finnyards med katalysatorer på hjälpmaskinerna, samt  man målar om skorstenen till blå med vit säl.

2000 07 19. Får problem med ena propellern och får tas ur trafik under fem dagar under högtrafik.

2001 12 23 - 2001 12 25. Julkryssning mellan Åbo - Riga.

2001 03 01-2001 05 14. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2001 03 18. Får problem med autopiloten när hon ska ankomma Åbo.

2001 05 15 - 2001 08 31. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2001 07 19. Får igen problem med ena propellern, samt avgick sent från Stockholm med bogserbåt eskort.

2001 09 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2001 10 02. Vart en brand anlagd i en hytt på fartyget under resa Åbo - Kapellskär, Fartyget omdirigeras till Stockholm/ Värtan, där Polisen griper en person.

2001 12 23 - 2001 12 25. Julkryssning mellan Åbo - Stockholm.

2002 05 14 - 2002 09. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2002 05 08. Köper Seacontainers upp 42% av aktierna i Papenburg Fährschiffsreederei G.m.b.H & Co

2002 09 01 - 2002 09 08. Varvsuppehåll i Helsingfors.

2002 09 08. Insatt mellan Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2002 09 28. En kvinna hoppar överbord och simmar ca 500 meter till en holme, där hon blir räddad senare.

2002 12 24 - 2002 12 26. Julkryssning Åbo - Långnäs - Stockholm.

2003 05 05 - 2003 09 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2003 09 09 - 2004 01 22. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2003 12 22 - 2003 12 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2004 01 22 - 2004 01 29. Upplagd som hotell fartyg i Stockholm.

2004 01 30. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2004 05 03 - 2004 08 29. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2004 08 30 - 2004 09 08. Varvsbesök.

2004 09 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2004 10 04. När fartyget försökte lägga till vid Långnäs så brast en vajer och gjorde ett hål i skrovet, anlöpet avbröts och man reparerade skadan innan färden fortsatte in mot Stockholm (Ej Kapellskär på grund av den hårda vinden).

2004 12 21 - 2004 12 22. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2004 12 22. Efter avgång från Stockholm så vände fartyget ute vid Fjäderholmarna och gick tillbaka för något problem som uppstått. Kunde avgå senare på sin färd mot Mariehamn -Åbo.  

2004 12 23. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2004 12 24 - 2004 12 26. Julkryssning Åbo - Riga.

2005 05 03 - 2005 09 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2005 05 25. Registrerad för Silja Europa Oy (Silja Oy Ab), Helsingfors. (hemmahamn Mariehamn).

2005 09 02 - 2005 09 07. Utchartrad och upplagd i Stockholm som hotellfartyg under en konferens.

2005 09 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2005 09 26. Registrerad för Silja Europa Oy, Mariehamn, Finland.

2006 01 08 - 2006 02 13. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2006 02 14. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2006 05 - 2006 09 03. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2006 09 04. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2006 11 27. Registrerad för Tallink Silja Oy Helsingfors (AS Tallink Grupp, Tallinn, Estland). hemmahamn Mariehamn.

2006 12 24 - 2006 12 26. Julkryssning mellan Åbo - Riga.

2007 01 20 - 2007 01 26. varvsbesök i Nådendal.

2007 04 26 - 2007 09 17. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2007 09 18 - 2007 09 27. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2007 09 27 - 2007 10 04.  Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2007 10 05. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Kapellskär.

2007 12 20. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2007 12 24 - 2007 12 26. Julkryssning mellan Åbo - Riga.

2007 12 31 - 2008 01 02. Nyårskryssning Åbo - Långnäs - Stockholm.

2008 09 18. Såld till Tallink Autoexpress Ltd, Limassol (Tallink Silja Oy, Helsingfors), Cypern. Dock fortfarande registrerad på Åland, hemmahamn Mariehamn (Management Silja Line). 

2008 12 24 - 2008 12 26. Julkryssning mellan Åbo - Riga.

2009 11 22. På resa mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo så fick fartyget någon typ av roderhaveri när det befann sig i den åländska skärgården och "cirkulerade" runt under några timmar, till en bogserbåt kom till plasten, för att hjälpa till för vidare färd mot Åbo.

2009 11 23. Kunde man konstatera ett större haveri på ena rodret och fartyget tog ur trafik för varvsbesök för reparation.

2009 11 26. Avgick Åbo mot Riga Shipyard.

2009 11 27. Ankom Riga.

2009 11 28. Under dockningen, när man började tömma vatten ur dockan, så hade man missberäknat något och fartyg började få slagsida, så man avbröt det hela.

2009 11 29. Avgick Riga mot Remontowa, Gdansk, Polen.

2009 11 30. Ankom Remontowa, Gdansk, Polen för reparation av rodret, samt allmän uppfräschning.

2009 12 19. Åter i trafik mellan Åbo - Långnäs/ Mariehamn - Stockholm. 

2010 05 28 - 2010 05 31. Utchartrad på special kryssning till Stockholm med Finska travvänner under Elitloppet.

2010 10 31 - 2010 11 11. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2010 11 12. Insatt mellan Åbo - Långnäs/ Mariehamn - Stockholm. 

2011 03 03. Så upptäcktes en råtta ombord och man stängde av en del hytter och kallade in en bekämpningsfirma.

2012 05 21 - 2012 06 01. Varvsbesök i Nådendal.

2013 01 20. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo.

2013 01 20. Avgick Åbo mot Tallinn.

2013 01 22. Registrerad för Tallink Group Ltd, Tallinn, Estland.

2013 01 23. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2014 07 21. Utchartrad till Bridgemans Service Ltd, Australien för att bli logementsfartyg vid Barrow Island.

2014 08 06. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn.

2014 08 07. Flyttad till Paljassaare, Tallin för ombyggnad. 

2014 08 24. Ankom Turku Repairing Yard, Nådendal, Finland.

2014 09 07. Avgick Nådendal mot Paljassaare, Tallinn.

2014 09 12. Avgick Tallinn mot Australien via Algeciras - Suez - Jeddah - Colombo.

2014 10 14. Ankom Dampier, Australien.

2014 10. Ankom Barrow Island för att vara hotellfartyg när Chevron bygger upp ett nytt gasfält.

M/S EUROPA.

Ritning på M/S SILJA EUROPA.

M/S SILJA EUROPA.

 

M/S SILJA EUROPA.

M/S SILJA EUROPA.

M/S SILJA EUROPA.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Tallink.

© 2012 faktaomfartyg.