T/S EUGENIO C.

Byggd 1966 av Cantieri Riuniti dell'Adriatico, Monfalcone, Italien.

Varvsnummer. 1884.

Dimensioner. 217,43 x 29,32 x 8,63 m.

Brt/ Dwt. 30567/ 7935.

Maskineri. Fyra De Laval C.R.D. Adriatico ångturbiner.

Effekt. 41030 kW.

Efter effektminskning. 28960 kW.

Knop. 27,0.

Efter effektminskning. Knop. 22,0.

Passagerare. 1636.

Vid kryssningar. 1603.

Efter ombyggnad. 1158.

Hyttplatser. 1636.

Efter ombyggnad. 1158.

IMO. 6502024.

1964 01 04. Kölsträckt.

1964 11 21. Sjösatt.

Levererades 22 augusti 1966 till Costa Armatori, Neapel, Italien.

1966 08 23. Kryssning för speciellt inbjudna i Medelhavet

1966 08 31. Jungfruresa mellan Genua - Buenos Aires.

1967 08 09. Första kryssningen från Genua till Afrika.

1987 10 12 - 1987 12 01. Moderniserad vid Mariotti varvet, Genua, Italien.

1987 12. Omdöpt till EUGENIO COSTA.

1989. Ströps maskineffekten på fartyget.

1994. Överförd till Liberia flagg, hemmahamn Monrovia.

1996 11 01. Upplagd i Genua.

1996. Såld till Bremer Vulkan Shipyard som en del av betalningen för COSTA VICTORIA.

1997 02 12. Registrerad för Lowline, London, England (Flagg okänd).

1997 06. Omdöpt till EDINBURGH CASTLE. Insatt på kryssningar för Direct Cruises.

1998 01 28 - 1998 03. Casinokryssningar från New York.

1998 06 28. Ankom Greenock med 800 passagerare/ 400 besättningsmän med ett utbrott av legionärsjukan ombord.

1999 01 05. Arresterad i Southampton.

1999 05. Övertagen av Cammel Laird Group som gjorde en totalrenovering av fartyget.

2000 04. Utchartrad till Premier Cruises, Nassau, Bahamas med köpoption. Omdöpt till THE BIG RED BOAT II.

2000 09. Går Premier Cruises i konkurs. Upplagd i Port Canaveral

2000 12 14. Flyttas fartyget till Freeport för vidare uppläggning.

2005 05. Såld till Indiska upphuggare, Alang, Indien. Omdöpt till BIG RED.

2005 06 01. Ankom Alang, Indien.

 

T/S EUGENIO C.

T/S EUGENIO COSTA.

Ombord.

Tillbaka till Costa.

© 2011 faktaomfartyg.