M/S ESSINGEN 1.

Byggd 1902 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 298.

Dimensioner. 20,90 x 5,34 x 1,81 m.

Efter ombyggnad. 21,28 x 5,64 x 1,80 m.

Brt/ Nrt. 61/ 35.

Brt. 76.

Maskineri. Ångmaskineri.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Ford diesel.

Effekt. 73 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Ford 2704 diesel.

Effekt. 188 hk.

Efter ombyggnad. Passagerare. 80.

RN. 5070.

Svensk signal. SGDK.

Systerfartyg. ESSINGEN II.

Levererades 1902 till Essingens Ångslups AB, Stockholm.

1902. Insatt mellan Riddarholmen - Essingen - Nockebyhov.

1907 09 18. Övertagen av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till ODEN.

1907. Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.

1914. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1960 09 17. Såld till Martin Alexandersson, Norrköping. Omdöpt till ÖSTERGYLLEN.

1961. Byts ångmaskineriet ut.

1962. Övertagen av Ingeborg Alexandersson, Norrköping.

1969. Utchartrad till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping. Insatt mellan Norrköping - Kolmården. Artistnamn KOLMÅRDEN.

1970. Övertagen av Ingeborg Alexanderssons dödsbo, Norrköping.

1974. Såld till Carl-Henrik Malmros, Åmål.

1977. Såld till Berit Eva Margareta Gustafsson, Stockholm. Omdöpt till BEBBAN III.

1980. Såld till H Gustafsson, Stockholm.

1981. Såld till okänd köpare, Stockholm. Omdöpt till ODEN GAMLE. ombyggd.

1983. Såld till HB Bacchi Marin, Stockholm.

1983. Såld till Svensk Furu Form HB, Stockholm.

1986. Rederiet byter namn till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm.

M/S ÖSTERGYLLEN.

M/S ODEN GAMLE.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Kolmården.