M/S ERLING JARL.

Byggd 1949 av Cant. Navali Riuniti, Ancona, Italien.

Varvsnummer. 229.

Dimensioner. 80,89 x 12,19 x 4,54 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2098/ 1086/ 500.

Maskineri. En 8-cyl, Fiat diesel.

Effekt. 2500 hk.

Knop. 15,0.

Passagerare. 578.

Hyttplatser. 180.

IMO. 5105623.

Systerfartyg. MIDNATSOL. VESTERÅLEN. SANCT SVITHUN.

1946 09. Beställd.

1949 07 25. Sjösatt.

Levererades 15 augusti 1949 till Det Nordenfjeldske D/S, Trondheim, Norge. (Byggpris 9,66 milj NOK).

1949 08 19. Avgick Ancona mot Norge.

1949 08 28. Ankom Trondheim.

1949 09 05. Insatt i Hurtigrutens trafik med första avgång från Trondheim.

1950 03. Grundstötte fartyget vid Toppsundet, Kom loss av egen kraft och dykare undersökte skrovet i Harstad.

1952 01. Grundstötte utanför hamnen i Vardø.

1955 11. Grundkänning utanför Svolvær.

1958 01 08. Bröt det ut en brand när fartyget låg vid kaj i Bodø. 14 personer omkom. Stora skador på inredningen. Ankom senare A/S Trondhjems mekaniske Verksted, Trondheim för reparation.

1958 03 13. Åter i trafik efter reparation. Insatt på sydgående avgång från Trondheim.

1964 10 24. Räddade fraktfartyget Nordlund av Bodø från att driva på land vid Folla.

1964 03. Kolliderade med fiskefartyget Nordfalk ved Finnsnes.

1971 02 08. Grundstötte vid Risøyrenna. Gick mot Harstad for reparation.

1971 11 20. Grundkänning vid Ørlandet. Fick bogseras till Trondheim för reparation.

1972 08 17. Gick på grund vid Raftsundet. Passagerarna flyttades till Elieser och Strønstad för färd till Svolvær. Bogserfartyget Sterkodder drog av fartyget från grundet. Bogserades till  Harstad for reparation.

1972 08 24. Åter i trafik och insatt i nordgående hurtigrut från Bodø.

1973 02 03. Gick på grund vid inseglingen till Florø och fick läcka på skrovet. Gick till Bergen för reparation. 

1976 02 17. Grundstötte vid Stamsund. Till Trondheim för reparation.

1977. Grundstötte i Raftsundet, fick stora skador.

1978 12 22. Rände in i kajen vid Risøyhamn. Provisorisk reparerad.

1980 03 13. Grundstötte vid Brattholmen lykt i Ytre Steinsundet i Solund. Fick stora skador och tog in vatten. Passagerare fördes i land.

1980 03. Drogs loss och bogserades till A/S Bergens mek. Verksteder, Laksevåg,Bergen för dockning och inspektion. Det var stora skador på skrov och propelleraxlar. Fartyget kondemnerades.

1980 05. Såld till Det Nordenfjeldske D/S, Trondheim, Norge. Bogserad till Trondheim och upplagd som Restaurang/ hotellfartyg.

1981 01. Såld till K/S Oslo Carriers Ltd. (A/S Norwegian Ship Management, Oslo), Norge för 1 milj NOK.

1981 04. Bogserad till Mandal för reparation och uppläggning.

1981 10 23. Höll fartyget på att sjunka på grund av läckage i en ventil.

1982 01. Såld till Parley Augustsson Management A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till BALDER EARL. Upplagd i Grimstad utan reparation.

1985 01. Såld till Belgiska upphuggare.

M/S ERLING JARL.

Tillbaka till Hurtigruten.

© 2017 faktaomfartyg.