S/S ERIK.

Byggd 1899 av Lindholmens Mekaniska Verkstads Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 370.

Dimensioner. 51,50 x 8,86 x ? m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 624/ 394/ 820.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 400 hk.

Knop. ?.

RN. 3529.

IDno. 3003529.

1899 05 31. Sjösatt.

Levererades 4 augusti 1899 till Rederi AB Roslagen (C G Thulin) Stockholm.

1905 11. Såld till Ångfartygs AB Södra Sverige, Stockholm. Omdöpt till URANIA.

1906 09 24. Går på grund vid Själbådan, Ålands skärgård. Drogs loss efter ett tag och reparerades vid Finnboda slip.

1909 01 01. Södra Sverige-bolaget övertas av Red AB Svea, Stockholm.

1909 - 1911. Insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1914. Insatt mellan Sundsvall - Kalmar - Stettin i samtrafik med Ångfartygs AB Uman.

1932 - 1940. Fartyget gick med stora förluster och beslut om utrangering fattades. Dock stannade fartyget kvar i Sveas flotta.

1932 06 13. Kolliderade med Rederi Ab Svea NJORD.

1939 08 06. Kolliderade med ÖRNEN vid inloppet till Kalmar och man satte henne på grund, så man kunde inspektera skadorna. Drogs loss på kvällen av RUNEBERG och fördes in till Kalmar där man beslöt att slopa fartyget, men då andra världskriget kort därpå bröt ut, beslöt man att sätta igång fartyget.

1941. Gick fartyget med vinst. (9 798 Skr).

1942. Gr återigen med förlust.

1942 11 23. Avgår fartyget ifrån Hälsingborg med last till Landskrona, (socker och styckegods). Klockan 18:30, endast femhundra meter utanför hamnen, exploderar en magnetmina under fartyget vid treans lucka. Styrbords livbåt sattes i sjön och i den gick hela besättningen, fjorton man och tre kvinnor. Fartyget befann sig i neutralitetsleden vid minsprängningen. Efter tio minuter sjönk URANIA och blev stående på botten med master och skorsten ovan vattenytan. Lotsbåten från Råå och ett örlogsfartyg undsatte besättningen och landsatte dem i Råå. Städerskan hade skadat ett knä och fördes till Hälsingborgs lasarett för vård.

1943 01 16. Bärgade Röda bolaget fartyg med två pontoner och fördes in till Hälsingborg där fartyget reparerades.

1943 05. Åter i trafik.

1944 01 12. Såld för 270000 SEK till Rederi AB Ranja, redare Sundén - Cullberg.

1944 01 21. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till MENJA.

1944 10. Såld till Rederi AB Tobis, Trelleborg. Omdöpt till KAJSA CHRISTENSEN.

1950 06. Såld till Clover Shipping Company Ltd, Newcastle, England. Omdöpt till NEWBURN.

1954. Såld till British Iron & Steel Co Ltd, Dunston för upphuggning..

S/S URANIA.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.