M/S ELBE.

Byggd 1973 av Mützelfeldwerft GmbH, Cuxhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 185.

Dimensioner. 54,72 x 10,04 x 2,69 m.

Brt. 821.

Maskineri. Två 8-cyl, MWM dieslar.

Effekt. 1589 kW.

Knop. 15,25.

Passagerare. 710.

IMO. 7305629.

1973 01 30. Sjösatt.

Levererades 3 mars 1973 till HADAG, Hamburg, Tyskland.

1973 04 01. Insatt för HADAG dotterföretag Skanfahrt GmbH, Eckernförde, Tyskland. Trafik från Travemünde.

1974. under vinter säsongen, Utchartrad till Förde-Reederei GmbH, Flensburg.

1975 01 - 1975 02. Utchartrad till Centrumlinjen. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1975 03. Åter i trafik för Skanfahrts trafik

1976 11 26. Registrerad för K.G. M/S "ELBE" (Jacobsen, Kröger & Co.), Hamburg, Tyskland.

1976 12 01. Utchartrad till Willi Freter, Heiligenhafen, Tyskland. Omdöpt till STADT HEILIGENHAFEN.

1981. Chartern övertogs av Bäder Reederei GmbH, Heiligenhafen, Tyskland.

1981. Utchartrad till Kieler Verkehrs AG, Kiel, Tyskland. Omdöpt till STADT KIEL I.

1983 11. Såld till Harle-Reederei B. Warrings, Caroliniensiel, Tyskland. Omdöpt till HARLE EXPRESS.

1983 11. Insatt på inköpsturer från Emden.

1997 05. Utchartrad till Insel- und Haliigreederei Sven Paulsen, Westerland, Tyskland. Omdöpt till ADLER CLIPPER.

1997 06 01. Insatt mellan Usedom - Swinoujscie.

2004 05. Utchartrad till Rederi i Örestad Ab, Malmö.

2004 06 01 - 2004 06 23. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

2006 11. Såld till Centennial Assets, Ltd, Panama. Upplagd i Kiel.

2007 02 20. Omdöpt till SPIRIT OF BRASIL VII.

2007 03. Bogserad till Husumer-Schiffswerft, Husum Tyskland för ombyggnad.

2007 10 28. Lastat i Rendsburg på CONDOCK IV för färd via las Palmas till Rio De Janeiro, Brasilien.

2007 11 20. Ankom Rio De Janeiro.

2007 11. Mindre ombyggnad vid varv i Niteroi.

2007 12. Insatt som party och restaurangfartyg runt Rio De Janeiro.

M/S ELBE.

M/S STADT HEILIGENHAFEN.

M/S STADT KIEL I.

M/S HARLE EXPRESS.

M/S ADLER CLIPPER.

M/S SPIRIT OF BRAZIL VII.

Tillbaka till Hadag.

Tillbaka till Förde. 

Tillbaka till Centrumlinjen.

Tillbaka till Harle Reederei.

Tillbaka till Adler.

Tillbaka till Rederiet i Örestad.

© 2021 faktaomfartyg.